بلاگ, حقوق کسب و کار, مالکیت فکری

مدارک جهت ثبت شرکت در مناطق آزاد ایران

فرآیند ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران

مدارک جهت ثبت شرکت در مناطق آزاد ایران

ثبت شرکت یا موسسه در مناطق آزاد با ارسال درخواست به همراه مدارک لازم نزد اداره ثبت شرکت ها در مناطق آزاد تجاری و صنعتی امکان پذیر است. هر شرکتی که در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به ثبت برسد یک شرکت ایرانی محسوب می شود در حالی که ممکن است ۱۰۰٪ سهام آن متعلق به بیگانگان باشد.

شرکتی که در ایران و در مناطق آزاد تجاری- صنعتی مستقر است مشمول مقررات مالیاتی ایران است. ثبت نمایندگی یا شعبه شرکتهای خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی نیز با اعتبار اسناد نزد کنسولگری ایران در کشور مربوطه امکان پذیر است. بسته به موضوع فعالیت شرکت، ممکن است اخذ مجوز از سازمان مربوطه مورد نیاز باشد.

در حالی که طبق قوانین ایران، اتباع خارجی حق مالکیت املاک و مستغلات در ایران (هم سرزمین اصلی و هم مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ) را ندارند اما شرکت ایرانی صرف نظر از ملیت سهامداران خود، حق دارد در هر دو قسمت از کشور دارای املاک و مستغلات تحت نام خود باشد.

انواع مختلفی از شرکتها که در قانون تجارت ایران معتبر است که هر کدام می توانند در منطقه آزاد تجاری و صنعتی  ثبت شوند. اگرچه نوع متعارف از انواع شرکتهایی که بطور معمول توسط بخش خصوصی تأسیس می شود، شرکت سهامی خاص است که براساس مبالغ اسمی سهام و محدودیت مسئولیت سهامداران نسبت به سهام آنها بنا میشود. شرکت با مسئولیت محدود نیز نوع دیگری است که برای فعالیت در بازار انتخاب می شود، مسئولیت سهامداران در این نوع محدود به سرمایه آنهاست.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص به شرح زیر است:

۱- اظهارنامه ثبت شرکت؛

۲- اساسنامه شرکت؛

۳- صورتجلسه مجمع عمومی موسس؛

۴- صورتجلسه( مصوبه) اولین جلسه هیئت مدیره.

۵-گواهی صادر شده از یکی از بانکهای مستقر در منطقه که پرداخت حداقل ۳۵٪ سرمایه نقدی را تصدیق کرده باشد و مجوز فعالیت صادر شده توسط سازمان منطقه آزاد.

مدیران و سهام داران در یک شرکت ( شرکت سهامی خاص)

تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص  نباید از سه نفر کمتر باشد. سهامداران می توانند اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی باشند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت سهامی خاص ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است. مسئولیت سهامداران محدود به ارزش سهام آنهاست. اعضای هیئت مدیره شرکت باید سهامدار باشند، در حالی که مدیر عامل شرکت می تواند از داخل یا خارج از سهامداران انتخاب شود. مدیر عامل شرکت باید یک شخص حقیقی باشد که توسط اعضای هیئت انتخاب می شود. مدیرعامل شرکت نمی تواند هم زمان رئیس هیئت مدیره باشد مگر با تصویب سوم چهارم آرا.

جلسات سالانه مورد نیاز شرکت سهامی خاص جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده است. جلسه موسسین نیز در اولین جلسه پس از ثبت شرکت برگزار می شود. حضور سهامداران در جلسات سالانه شرکت لازم است و جلسات با حضور اکثریت سهامداران که در اساسنامه شرکت و بر اساس قوانین تجارت ایران مشخص شده تشکیل می شود.

مجمع عمومی عادی شرکت هر ساله بازرسان شرکت را معرفی می کند. بازرسان شرکت مسئولیت نظارت و بررسی معاملات مالی، ترازنامه، سود و زیان و حسابهای شرکت را بر عهده دارند. مدیریت شرکت می تواند بر اساس حجم کار شرکت تنظیم شود. تعداد کارمندان و حضور اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و سهامداران، حسابداران و غیره به سیاستهای داخلی شرکت بستگی دارد.

انحلال شرکت برطبق مقررات قانون تجارت ایران است و لازم است در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

 

دفاتر تجاری شرکت:

شرکت ملزم به داشتن دفاتر مالی و عمومی است که در آن کلیه معاملات شرکت ، املاک منقول و املاک غیر منقول و مستغلات ، بدهی و اعتبار شرکت ثبت شده است. چنین دفاتری باید سالانه پس از پایان سال مالی شرکت به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. همچنین این کتابها باید قبل از حضور در جلسات مجامع عمومی برای سهامداران قابل مراجعه باشد. بازرسان شرکت همچنین حق دارند که دفاتر تجاری شرکت را به عنوان نظارت بر عملکرد مدیران شرکت بررسی کنند.

بانکداری و معاملات مالی در مناطق آزاد تجاری صنعتی

مقررات بانکی و مالی در مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران منوط به قانون اجرای معاملات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران است. طبق این قانون معاملات بانکها در مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران تحت نظارت و اختیارات مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران و بانک مرکزی ایران تعیین شده است. واردات ارزهای خارجی به مناطق آزاد از کشورهای ثالث یا از  سرزمین اصلی ایران به مناطق آزاد تجاری-صنعتی منوط به  رعایت مقررات بانک مرکزی ایران نسبتاً آزاد است. اما خروج ارز از مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران  به زمین اصلی ایران تابع مقررات سرزمین اصلی است. علاوه بر این، طبق قانون نحوه اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی (ماده ۲۰)، ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری به داخل / خارج از مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران آزاد است.

علاوه بر این، برای آن دسته از شرکتهایی که مجوز سرمایه گذاری خارجی از سازمان سرمایه گذاری اقتصادی و فنی ایران (OIETAI) تحت مقررات FIPPA صادر شده است، تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج سرمایه و درآمد که می تواند در قالب های مختلف از جمله پول نقد، دارایی، دانش، حق ثبت اختراع و غیره تعریف شود، ارائه و فراهم می گردد.

 

مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه ثبت شرکت و سرمایه گذاری در مناطق تجاری-صنعتی ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به، ورود به مناطق تجاری صنعتی، مشاوره و ثبت انواع شرکت، تأسیس شعبه و تأسیس نمایندگی شرکت خارجی در مناطق تجاری-صنعتی، قوانین کار و مالیات و اقامت در مناطق تجاری- صنعتی اشاره کرد. این موسسه با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی حقوقی مورد نیاز به منظور سرمایه گذاری و انجام فعالیت اقتصادی در مناطق تجاری-صنعتی ایران است.

بیشتر بخوانید :

فرآیند ثبت شعبه شرکت ایرانی

تفاوت مالیات مناطق آزاد و سایر مناطق در کسب و کارها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *