بلاگ, کیفری

دادگاه ها در نظام حقوقی ایران

دادگاه

بر اساس اصل ۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعمال قوه‌قضاییه به وسیله دادگاه های دادگستری است که باید طبق موازین اسلامی تشکیل شود و به حل و فصل دعاوی، حفظ حقوق عمومی، گسترش و اجرای عدالت و اقامه حدود الهی بپردازد. قوه قضاییه بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است بنابراین دادگاه‌های دادگستری مهم‌ترین نقش را در تحقق عدالت در جامعه دارند. این وظیفه از طریق شبکه‌ای از دادگاه‌ها انجام می‌شود که در ادامه نمایی کلی از آن ترسیم می گردد. البته غیر از دادگاه‌های دادگستری مراجع غیر قضایی زیر نظر دولت هم تشکیل شده است که به برخی اختلافات مثل اختلافات بیمه‌ای و مالیاتی رسیدگی می‌کند. اما شهروندان عمدتا برای حل و فصل اختلافات و دعاوی خود با دادگستری ها سر و کار دارند.

الف) مراجع عمومی دادگستری

  1. دادگاه های عمومی بدوی: معمولا بعد از وقوع اختلاف و زمان مراجعه به دادگاه سر و کار ما به دادگاه‌های عمومی می‌افتد. اکنون حداقل یک شعبه از دادگاه‌های عمومی در همه دادگستری ها وجود دارد که در شهرهای بزرگ‌تر تعداد این شعبه‌ها بیشتر است. دادگاه‌های عمومی حق رسیدگی به همه دعاوی و اختلافات را دارند به جز آنچه مطابق قانون در صلاحیت مراجع اختصاصی دیگر است. انواع دادگاه‌های عمومی که ما با آن‌ها سر و کار داریم عبارتند از دادگاه های عمومی حقوقی و دادگاههای عمومی کیفری. در دادگاههای عمومی قاعده وحدت قاضی حاکم است یعنی اختلافات با حضور یک قاضی رسیدگی میشود. به موجب قانون برخی شعب دادگاههای عمومی به رسیدگی به دعاوی یا جرائم خاص اختصاص داده میشود. مثلا برخی شعب دادگاه عمومی حقوقی به عنوان دادگاه خانواده شناسایی میشود. در اصطلاح به این دسته بندی دادگاه تخصصی گفته میشود. یا مثلا دادگاه جرائم اطفال و نواجوانان . دلیل این تقسیم بندی به دلیل ماهیت تخصصی موضوعات و شرایط خاص مراجعین و حتی در برخی از موارد کثرت و حجم پرونده ها در خصوص یک موضوع است.
  2. دادگاه های تجدیدنظر: بعد از صدور رأی در نخستین مرحله دادگاه، معمولا کسی که به وسیله حکم دادگاه محکوم شده است دل به تجدیدنظرخواهی می‌بندد تا شاید در این مرحله از رسیدگی پیروز دعوا شود. رسیدگی به دعاوی در کشور ما در دو مرحله انجام می‌شود. مراجع قضایی نخستین را بیان کردیم، اما دادگاه‌های دیگری هم هستند که به تقاضای تجدیدنظرخواهی رسیدگی می‌کنند. 
  • دادگاه‌های تجدیدنظر استان: این دادگاه در مرکز هر استان تشکیل می‌شود و دارای یک رییس و دو عضو مستشار است. این دادگاه به آرای قابل تجدیدنظر صادره از دادگاه‌های عمومی مستقر در حوزه آن استان رسیدگی می‌کند؛
  •     دیوان‌عالی کشور: بخشی از وظایف دیوان‌عالی کشور مربوط به تجدیدنظرخواهی از برخی آرای کیفری است. این مرجع قضایی عالی همچنین در موارد قانونی به صدور وحدت رویه قضایی مبادرت می کند که این آراء در حکم قانون است و برای تمامی مراجع قضایی لازم الاجراست. البته دیوان‌عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی وظایف دیگری نیز دارد.

۳. شوراهای حل اختلاف: شوراهای حل اختلاف برای افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها به وجود آمده‌اند. در خصوص بسیاری از دعاوی کوچک حقوقی و مدنی صلاحیت رسیدگی دارند. معمولا در بررسی دادگاه‌ها از شوراهای حل اختلاف سخنی به میان نمی‌آید و این مراجع به عنوان یک دسته خاص بررسی می‌شوند.

ب) مراجع اختصاصی دادگستری

علاوه بر دادگاه‌های عمومی که قاعدتا به همه جرایم رسیدگی می‌کنند گاهی به منظور اقامه یک دعوای خاص نیاز است به یک دادگاه خاص مراجعه شود. دادگاه‌های اختصاصی به دعاوی خاصی رسیدگی می‌کنند. به عبارت دیگیر، برعکس مراجع عمومی، مراجع اختصاصی مراجعی هستند که صلاحیت رسیدگی به هیچ دعوایی را ندارند به جز آنچه را که قانون رسیدگی به آن را به صراحت در صلاحیت این مراجع قرار داده است. این مراجع به شرح زیر هستند:

  1. دادگاه انقلاب: دادگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی (ره)تشکیل شد. سپس بعد از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دادگاه‌های دادگستری جمهوری اسلامی درآمد. دادگاه انقلاب در مراکز استان‌ها و مناطقی که ضرورت تشکیل آن را رییس قوه قضاییه تشخیص دهد، تشکیل می‌شود.
  2. دادگاه نظامی: رسیدگی به جرایم نظامی و یا نظامیان نیازمند آن است که قضات این محاکم در این خصوص دارای اطلاعات لازم باشند و این جرایم باید با آیین دادرسی ویژه‌ای مورد رسیدگی قرار گیرد. در حال حاضر نیز دادگاه‌های نظامی در ایران، رسیدگی به جرایم زیر را عهده‌دار بوده و به دادگاه نظامی یک و دو تقسیم می‌شوند.
  3. دادسرا و دادگاه انتظامی قضات: دادسرای انتظامی قضات در سال ۱۳۳۱ به موجب لایحه قانونی سازمان دادسرای انتظامی قضات تاسیس شد. دادستان انتظامی در راس دادسرای انتظامی قضات قرار دارد و این دادسرا به تعداد لازم معاون و دادیار و کارمند اداری خواهد داشت. پایه دادستان انتظامی قضات کمتر از ۱۰ نخواهد بود و باید وی دست کم دارای ۴۵ سال سن و ۲۰ سال پیشینه خدمت قضایی باشد و در دوره ۱۰ ساله پایان خدمت، محکومیت انتظامی از نوع درجه چهار به بالا نداشته باشد.
  4. دیوان عدالت اداری: در اجرای اصل ۱۷۳ قانون اساسی، به منظور رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به ماموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رییس قوه قضاییه تاسیس شد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند. هر شعبه از دیوان از یک رییس یا عضو علی‌البدل و هر شعبه تجدید نظر از یک رییس و دو مستشار تشکیل می‌شود. محل استقرار دیوان عدالت اداری در تهران است، اما به تازگی شعبه‌هایی از آن در برخی مراکز استان‌ها نیز ایجاد شده است.
  5. دادگاه ویژه روحانیت: دادگاه ویژه روحانیت یکی دیگر از مراجع اختصاصی دادگستری است. طبق اصول ۵ و ۵۷ قانون اساسی تا زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه کار این دادگاه را مصلحت بداند به جرایم اشخاص روحانی رسیدگی خواهد کرد و پرداخت حقوق و مزایای قضات و کارکنان آن تابع مقررات مربوط به قوه قضاییه است.

در ادامه و در طی یک جدول به مهم ترین مراجعی که افراد روزانه به آنها نیاز پیدا میکنند با ذکر صلاحیت های خاص آنها اشاره می شود:

ردیف مراجع قضایی انواع صلاحیت دادگاهها ترتیبات خاص در رسیدگی
۱ دادگاه کیفری یک ۱-جرائم موجب مجازات سلب حیات *جلسات دادرسی و محاکمه در دادگاه کیفری یک به صورت صوتی و با تشخیص دادگاه به شکل تصویری ضبط میشود. انتشار آنها ممنوع است.

*به جرائم با سه قاضی رسیدگی میشود شامل یک رئیس و دو مستشار.( با حضور دو عضو هم رسمیت پیدا می کند)

*جرائم سیاسی و مطبوعاتی باحضور هیأت منصفه رسیدگی میشوند.

*حضور دادستان در رسیرگی الزامی است.

*تعیین وکیل در موارد یک تا پنج الزامی است.

۲-جرائم موجب حبس ابد
۳-جرائم موجب مجازات قطع عضو
۴-جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی به میزان نصف دیه کامل یا بیشتر
۵-جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر
۶-جرائم سیاسی و مطبوعاتی
۷-جرائم اطفال و نوجوانان که در صلاحیت دادگاه انقلاب یا کیفری یک باشد در دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوانان رسیدگی میشود.
۲ دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمامی جرائم غیر از آنچه استثناء شده و در صلاحیت مراجع دیگر قرار گرفته است. *به جرائم با حضور رئیس یا دادرس علی البدل رسیدگی میشود.

*در معیت دادگاههای کیفری دادسراها مشغول به کار هستند که وظیفه ی آنها پذیرش شکایات و انجام تحقیقات مقدماتی جرائم غیر از آن دسته از جرائم است که به موجب قانون مستقیما در دادگاه مطرح و رسیدگی میشود.

۳ دادگاه انقلاب ۱-جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی *به جرائم خاص که عمدتاً مجازات های سنگین در پی دارند با سه قاضی رسیدگی میشود شامل یک رئیس و دو مستشار.( با حضور دو عضو هم رسمیت پیدا می کند) و جرائم گروه دوم با حضور رئیس یا دادرس علی البدل یا مستشار
۲-محاربه
۳-افساد فی الارض
۴-بغی
۵-تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران
۶-اقدام مسلحانه، احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام
۷-توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبری
۸-جرائم مواد مخدر و روانگردان ها
۹-قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و موارد تحت کنترل
۱۰-رسیدگی به فعالیتهای غیرمجاز اشخاص در امور سمعی و بصری
۱۱-قاچاق کالا وارز به صورت حرفه ای یا سازمان یافته
۱۲-ایجاد رعب و وحشت بین مردم و قتل و غارت در ارتباط با امنیت داخلی
۱۳-ورود مسلحانه و دسته جمعی به عنف در شب به منازل و سرقت اموال
۱۴-اخلال در نظام اقتصادی به قصد ضربه به نظام
۱۵-قاچاق کالاهای ممنونعه مثل مشروبات الکلی  و تجهیزات ماهواره
۱۶-قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی
۱۷- ادعای اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال مصادره شده
۱۸-تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان و فروشندگان و استفاده‌کنندگان البسه و نشانهای خلاف شرع یا عفت عمومی
۱۹-تعیین مجازات موسسات غیردولتی در حوزه جرائم بهداشت و درمان پس از رسیدگی بدوی هیأت مشخص شده در ماده یازده قانون قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی
۴ دادگاه تجدیدنظر استان ۱-مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آراء دادگاه کیفری دو
۲-مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آراء دادگاه اطفال و نوجوانان
۳-مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آراء دادگاه انقلاب
۵ دادگاه نظامی ۱-جرایم همه کارکنان وظیفه از تاریخ شروع به خدمت تا پایان خدمت *دادگاه های نظامی در یک تقسیم بندی به ۱- دادگاه نظامی یک

۲-دادگاه نظامی دو

۳-دادگاه تجدیدنظر نظامی

۴-دادگاه نظامی یک زمان جنگ

۵- دادگاه نظامی دو زمان جنگ

تقسیم میشوند و وظایف، اختیارات، صلاحیت و تعداد اعضای این دادگاهها مانند دادگاههای کیفری است مگر در مواردی که طبق قانون به نحو دیگری مقرر شده است.

۲- جرایم همه کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به آن.
۳- جرایم همه نظامیان جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های وابسته به آن مثل ارتشی ها، سپاهیان، نیروی انتظامی
۵- محصلان مراکز نظامی و انتظامی در داخل و خارج از کشور و نیز مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
۴-جرایم همه کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باشند.
۶ دادگاه ویژه روحانیت ۱-جرائم روحانیون *دعاوی حقوقی و مدنی علیه روحانیون مثل دعاوی خانوادگی (غیر از آن دسته از دعاوی خانوادگی که جنبه کیفری دارند) در دادگاههای حقوقی مورد رسیدگی قرار میگیرد.
۲-کلیه اعمال خلاف شأن روحانیون
۳-اختلافات محلی مخل امنیت عمومی که طرف اختلاف روحانی باشد
۴-سایر امور محوله از سوی رهبری
۷ دادگاه خانواده ۱-نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن *رسیدگی با حضور یک قاضی و مشاور زن انجام میشود.

*قضات دادگاه خانواده باید متأهل و دارای چهارسال سابقه قضایی باشند.

* زوجه برای طرح دعاوی خانوادگی میتواند بین محل اقامت خود یا محل اقامت خوانده انتخاب نماید.

*در دادگاه خانواده چنانچه دادگاه احراز کند مراجعین بضاعت مالی لازم را ندارند بدون نیاز به دادخواست اعسار این موضوع را در رسیدگی و یا ارجاع به وکیل معاضدتی راهنمایی میکند.

*رسیدگی دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست ولی بدون تشریفات آیین دادرسی مدنی است.

۲-نکاح موقت، دائم و اذن در نکاح
۳-شروط ضمن عقد نکاح
۴-ازدواج مجدد
۵-جهیزیه
۶-مهریه
۷-نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت
۸-تمکین و نشوز
۹-طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن
۱۰-حضانت و ملاقات طفل
۱۱-نسب
۱۲-رشد،حجر و رفع آن
۱۳-اهدای جنین
۱۴-تغییر جنسیت
۱۵-امور راجع به غایب مفقودالاثر
۱۶- سرپرستی کودکان بی سرپرست
۱۷-نفقه اقارب
۱۸-ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان
۸ دیوان عدالت اداری ۱-رسیدگی به شکایت ها و اعتراضات اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی نسبت به تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی مثل وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها و تصمیمات مأموران این واحدها در امور مربوط به وظایف شان *دیوان عدالت اداری اصولا بر مبنای نظام تبادل لوایح به شکایات و دعاوی رسیدگی می کند.
۲-رسیدگی به شکایت از آراء و تصمیمات قطعی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری از حیث صدور رأی برخلاف قانون و یا نقض قانون
۳-رسیدگی به اعتراضات و شکایت از تصمیمات قطعی کمیسیون های مالیاتی از حیث صدور رأی برخلاف قانون و یا نقض قانون
۴-رسیدگی به اعتراضات و شکایت از تصمیمات قطعی هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما از حیث صدور رأی برخلاف قانون و یا نقض قانون
۵-رسیدگی به اعتراضات و شکایت از تصمیمات قطعی کمیسیون موضوع ماده صد قانون شهرداری ها از حیث صدور رأی برخلاف قانون و یا نقض قانون
۶-رسیدگی به شکایات قضات از حیث تضییع حقوق استخدامی
۷-رسیدگی به شکایات مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و مستخدمان لشکری و کشوری موسسات و شرکتهای دولتی از حیث تضییع حقوق استخدامی
۹ شوراهای حل اختلاف ۱-دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا میزان ۲۰۰ میلیون ریال *هر شورا دارای یک رئیس، دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل و در صورت لزوم مسئول دفتر است.

*شورای حل اختلاف مجاز به صدور مجازات شلاق و حبس نیست.

*شوراهای حل ختلاف مستقر در روستا صرفاً صلاحیت صلح و سازش دارند.

*صلح و سازش در شورای حل اختلاف منوط به توافق طرفین در مراجعه به این نهاد است. گزارش اصلاحی صادره از سوی شورا در این خصوص غیرقابل اعتراض است.

*دعاوی مربوط به محجورین و ورشکستگان و دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی قابلیت طرح در شورای حل اختلاف را ندارد.

*رسیدگی در شورا تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نظیر شرایط شکلی دادخواست، نحوه ابلاغ و تعیین وقت رسیدگی یا جلسه دادرسی نیست.

*چنانچه دعوای طاری و مرتبطی با دعوای اصلی در شورای حل اختلاف اقامه شود که از صلاحیت ذاتی شورا خارج باشد رسیدگی به دعوای طاری و اصلی در مرجعی صورت میپذیرد که ذاتاً صالح به رسیدگی به دعوای طاری یا مرتبط است.

۲-تخلیه عین مستأجره غیر از سرقفلی و حق کسب و پیشه
۳-دعوای تعدیل اجاره بها به شرطی که اصل رابطه استیجاری محل نزاع و اختلاف نباشد.
۴-صدور گواهی حصر وراثت
۵-تحریر ترکه، مهروموم ترکه و رفع آن.
۶- در دعاوی که شورا مورد رسیدگی قرار داده است رسیدگی به ادعای اعسار از پرداخت محکوم به نیز در صلاحیت شورا خواهد بود.
۷-دعاوی مربوط به مهریه، جهیزیه و نفقه تا میزان بیست میلیون تومان به شرطی که این دعاوی مستقلا در شورا مطرح گردیده باشد و در ضمن حکم دادگاه خانواده مورد بررسی قرار نگرفته باشد.
۸-تأمین دلیل
۹-جرائم مستوجب جزای نقدی درجه هشت
۱۰-ایجاد صلح و سازش در کلیه دعاوی مدنی و حقوقی
۱۱-صلح و سازش در جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت

مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه حل و فصل ختلافات و طرح دعوی و پیگری پرونده حقوقی و کیفری در  مراجع عمومی دادگستری و مراجع اختصاصی دادگستری اعم از دادگاه های حقوقی و دادگاه های کیفری، دادگاه تجدیدنظر، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و شورای حل اختلاف به ارائه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره خصوص نگارش دادخواست، دفاع در پرونده های حقوقی و کیفری و …. اشاره کرد. این موسسه با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور طرح دعوی و پیگیری پرونده های حقوقی و کیفری در مراجع دادگستری است.

بیشتر بخوانید :

اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *