بلاگ, متفرقه

آشنایی با موسسه حقوقی

موسسه حقوقی

موسسه حقوقی مطابق تعریف آیین نامه تشکیل موسسات حقوقی و نحوه اداره آنها به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته میشود. موسسه حقوقی برخلاف دفاتر وکالت خدمات تخصصی در زمینه ی حقوق را به صورت علمی و به شکلی ساختارمندتر ارائه میدهد و در واقع تمایز آن با دفتر وکالت در تخصصی تر بودن آن است. موسسات حقوقی ایرانی در صورتی دارای اعتبار هستند که حداقل دو وکیل دادگستری که سابقه محکومیت کیفری و اشتهار به فساد اخلاقی ندارند و یکی از ایشان از سابقه ده ساله در امر وکالت برخوردار است، مبادرت به ثبت و تأسیس آن نمایند.

مؤسسات حقوقی یکی از اقسام موسسات غیرتجاری شناخته میشوند که برای انجام فعالیت هایی نظیر:

  1. ارائه خدمات حقوقی اعم از مشاوره حقوقی و وکالت در کلیه زمینه های حقوقی و کیفری
  2. تنظیم قرارداد به منظور تعیین وکیل و تفویض وکالت به وکیل یا وکلای عضو مؤسسه
  3. ارائه خدمات داوری و میانجیگری
  4. انعقاد هرگونه قرارداد با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از عمومی و خصوصی از جمله بانک هاو مؤسسات مالی و اعتباری
  5. انجام امور پژوهشی و آموزشی در زمینه های حقوقی

طبق ماده یک آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجارتی مذکور در ماده ۵۸۴ قانون تجارت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل‌ دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. تشکیلات و موسسات مزبور می‌ توانند عناوینی از قبیل انجمن ، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد برای موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.

موسسه حقوقی در ایران زمانی معتبر شناخته میشود که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد هم چنین در ایران و براساس قانون موسسه حقوقی به عنوان یک موسسه غیرتجاری زمانی تشکیل شده محسوب می گردد که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل موسسه برای سهم الشرکه ‌های غیر نقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی ‌دارند.

الف) اعضای موسسه حقوقی

۱ . بخش حقوقی:

موسسات حقوقی بسته به ابعاد و حجم کاری خود به نیروی انسانی متنوعی نیاز پیدا می کنند . به عنوان مثال یک موسسه میتواند از یک وکیل و دستیار و منشی تشکیل شود و موسسه دیگری میتواند شامل همه ی بخش هایی باشد که در ادامه به آنها اشاره  می شود.

شرکای موسسه حقوقی

شرکا (Partners) که معمولا موسسان موسسه حقوقی نیز هم هستند تحت عنوان هیأت مدیره شناخته میشوند و ریاست موسسه را برعهده دارند. شرکاء  اغلب با تعیین یک نفر از میان خود به عنوان شریک مدیر (Managing Partner) و تفویض اختیارات به وی از طریق شریک مدیر بر امور اجرایی مؤسسه نظارت دارند.

روابط بین شرکا در یک موسسه حقوقی تابع اساسنامه موسسه است. در اساسنامه مهم ترین مسائلی که یک موسسه در جریان اقدامات خود به آنها نیاز پیدا میکند تبیین گردیده است. مثلا در اساسنامه مشخص میشود که موسسه در چه موضوعاتی فعالیت میکند یا اگر برای فعالیت خود یک حوزه انحصاری مدنظر داشته باشد نیز به آن اشاره میشود. روابط مالی شرکا و نحوه تقسیم سود و زیان، تشریفات انحلال موسسه و صلاحیت ها و اختیارات مدیر حقوقی در اساسنامه به تفصیل مورد اشاره قرار میگیرد. در واقع اساسنامه موسسه حقوقی به عنوان شناسنامه این شخصیت حقوقی محسوب میگردد.

مدیر حقوقی

مدیر حقوقی (Legal Administrator) موسسه مسئولیت اداره کردن کسب و کار را در موسسه به عهده دارد. برخی از مدیران حقوقی در رشته ی حقوق تحصیل کرده اند اما بیشتر آنها در رشته ی مدیریت کسب و کار تحصیل میکنند. دستمزد مدیر حقوقی موسسه به سابقه، بزرگی موسسه حقوقی و موقعیت جغرافیایی آن بستگی دارد. گاه به مدیر حقوقی، مدیر داخلی (Office Manager) هم گفته میشود که البته این دو با هم تفاوت هایی دارند که مهم ترین تفاوت های آنها عبارت است از :

  • مدیر داخلی زیر نظر مدیرحقوقی فعالیت می کند و نظارتی بر مدیر حقوقی ندارد.
  • مدیر حقوقی تمامی شرکا را دعوت و جلسات هیأت مدیره را ترتیب میدهد اگرچه علی رغم حضور در این جلسات حق رأی ندارد.
  • اختیار استخدام و اخراج کارکنان، افزایش دستمزد آنها با مدیر حقوقی است و مدیر موسسه در این خصوص هیچ اختیاری ندارد.
  • مدیر حقوقی تحت نظارت مستقیم هیأت مدیره یا شریک مدیر است.

حوزه های کاری مدیریتی  و نظارتی مدیر حقوقی در یک موسسه حقوقی عبارتند از:

  • نظارت بر بخش مالی
  • نظارت بر منابع انسانی
  • نظارت بر بخش تجهیزات و خدمات فنی و رایانه ای
  • مدیریت بخش فناوری اطلاعات
  • نظارت بر روابط عمومی

وکلا

وکلای (Attorneys) یک موسسه حقوقی دو دسته هستند. وکلای سهام دار که در سود موسسه شریک هستند و وکلای غیر سهام دار که در تأمین سرمایه شرکت نقشی نداشته اند.

گروه اول وکلا به نسبت سرمایه گذاری خود در سود موسسه حقوقی سهیم هستند. گروه دوم اما تابع ترتیبات قراردادی ای هستند که فی مابین آنها و موسسه برقرار میشود.

علاوه بر این تقسیم بندی های دیگری نیز در میان وکلای یک موسسه حقوقی وجود دارد که مهم ترین عامل در آن تخصص، تجربه و سابقه همکاری است. وکلایی که بیشترین قدمت را در موسسه حقوقی برخوردارند به عنوان وکیل ارشد شناخته میشوند و از امتیازات ویژه ای بهره میبرند که به صورت خلاصه میتوان به حق برخورداری از تمام سود و عدم کسر درصدی به عنوان حسن انجام خدمات اشاره کرد. گروه دیگر که بیشتر وکلای تازه کار هستند از سود کمتری برخوردارند ولی امتیاز ویژه ای که از آن برخوردارند استفاده از اعتبار وکلای ارشد است.

کارآموز وکالت

کارآموز وکالت (Trainee Attorney) دانش آموخته حقوقی محسوب می گردد که تازه پروانه کارآموزی خود را اخذ کرده است و عمدتاً به صورت پاره وقت، ضمن طی دوره کارآموزی وکالت که در ایران هجده ماه است، در موسسه حقوقی به تجربه اندوزی مشغول است و در طی این مدت بیشتر در پرونده هایی که از پیچیدگی کمتری برخوردارند با وکیل سرپرست خود همکاری میکنند. عمده کارآموزان حقوقی به جای دریافت دستمزدهای ماهیانه پاداشهایی متناسب با میزان کار خود از مدیرحقوقی دریافت میکنند. کارآموزان معمولا به شکل موقت در موسسه کار می کنند هرچند میتوانند بعدا با تغییر شکل همکاری یکی از ارکان موسسه هم باشند.

مشاورین حقوقی

مشاور حقوقی (Legal Advisor) شخصی است که بعضاً میتواند در برخی از حوزه های حقوقی از وکیل یک مجموعه نیز متخصص تر و تحصیل کرده تر باشد. این شخص حتی ممکن است پروانه وکالت نیز داشته باشد ولی خود اقدام به طرح دعوی یا پیگیری روند دادرسی نکند. در موسسات حقوقی بزرگ معمولا دپارتمان های تخصصی وجود دارند و در پرونده هایی که از پیچیدگی خاص برخوردارند از خدمات مشاور حقوقی بهره مند میشوند. مشاوران حقوقی میتوانند رابطه استخدامی با یک موسسه حقوقی نداشته باشند و صرفاً در یک پروژه مشارکت کنند. دسته ی دیگری از مشاوران حقوقی کسانی هستند که به نسبت دستیار وکلا از تجربه و سابقه کار بیشتری برخوردارند ولی هنوز موفق به کسب پروانه وکالت نشده اند. این دسته بیشتر در محل موسسه مستقر هستند و در صورت مراجعه موکلین قبل از ارجاع پرونده به وکلا اقدامات اولیه را انجام میدهند.

دستیار خدمات حقوقی

به دانش آموخته گان حقوقی که دارای تجربه ی کاری بوده و یا آموزش های تخصصی دیده اند و توسط وکلا و موسسات حقوقی استخدام میشوند تا در حوزه ی مسئولیت وکلا به آنها مساعدت و همفکری ارائه کنند دستیار خدمات حقوقی (Paralegal) گفته میشود. آنها وظایف مختلفی مثل مقدمات تشکیل پرونده، جمع آوری ادله و تهیه پیش نویس لوایح و … را برعهده دارند. آنها به ارائه خدمات حقوقی میپردازند که لازمه ی آن تسلط بر موضوعات و مباحث حقوقی است بی آنکه در ارائه این خدمات مستقیماً با موکلین موسسه در ارتباط باشند. در موسسات حقوقی بزرگ هر وکیل از یک یا تعدادی دستیار حقوقی برخوردار است که موسسه آنها را به عنوان سرمایه برای آینده موسسه آموزش و پرورش میدهد.

۲ . بخش اجرایی:

مدیر داخلی

مسئول اولیه در پاسخ گویی به تمامی نیازهای کارکنان یک موسسه حقوقی و همچنین موکلین و مراجعین، مدیر داخلی است. مدیر داخلی مدیریت تخصصی بر کارکنان ندارد و کارکنان در حوزه تخصصی تکلیفی به ارائه پاسخ به آنها ندارند اما به لحاظ اداری واسط میان مدیر حقوقی و کارکنان شناخته میشود. مدیر داخلی در یک شرکت حقوقی مسئولیت هماهنگی بین بخش ها و ارائه گزارش های لازم در خصوص روند کارها را به مدیر حقوقی دارد. با این وجود بر اساس نیازهای موسسه حوزه کاری یک مدیر داخلی تعیین و تعریف میشود که میتواند شامل تفویض برخی اختیارات از سوی مدیر حقوقی به مدیر داخلی در حوزه های غیرتخصصی باشد.

منشی

منشی (Secretary) به شخصی گفته میشود که عمدتاً اولین مواجهه اشخاص با یک موسسه از طریق آنها صورت میگیرد فلذا تسلط آنها بر این مسئولیت و بهره مندی از رفتار مناسب و حرفه ای کمک شایانی در انجام مطلوب وظیفه به ایشان می نماید. منشی باید به تلفن ها پاسخ دهد و خوشامدگویی به موکلین و مراجعین را به عهده دارد. منشی تحت نظارت مدیر داخلی کار می کند. هر چند به لحاظ کلی مدیر حقوقی نیز می تواند در خصوص وظایف بر وی نظارت نماید.

مدیر مالی و حسابدار

مهم ترین وظیفه ای که برای این بخش شناخته میشود تبیین روابط مالی موسسه به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل با شرکا، وکلا، موکلین و سایر کارکنان موسسه است. تمهید بهترین و مناسب ترین بیمه برای انواع مسئولیت شرکت حقوقی در قبال کارکنان و موکلین و پرداخت مالیات نیز از وظایف این مدیر مالی (Financial Manager) شناخته میشود.

مدیرمالی موسسه در جلسات هیأت مدیره پیرامون تصمیم گیری برای مسائل و موضوعات مالی دعوت میشود. اینکه مدیر مالی در این نوع جلسات از حق رأی برخوردار باشد یا نه به تصمیم شرکا وابسته است.

مدیر مالی بازوی قدرتمند اجرای ایده های مدیرحقوقی است. او با ارائه مشاوره به مدیر حقوقی نقش مهمی در سیاست های اجرایی یک موسسه دارد.

ب) سایر بخش های مرتبط با موسسه حقوقی

بخش خدمات فنی، رایانه ای و اجرایی

بسته به نیازهای موسسه میتواند در درون مجموعه مستقر باشد یا به صورت برون سپاری این خدمات را ارائه دهد. هماهنگی لازم این بخش ها توسط مدیر داخلی انجام می شود.

بخش روابط عمومی و خدمات موکلین

خدمات موکلین شامل حوزه های متعددی میتواند باشد که با توجه به موضوعات کاری موسسه از تنوع و تکثر برخوردار است. این خدمات میتواند مثل ارائه گزارش در خصوص روند پرونده و پاسخ به درخواست های آنها در خصوص بهره گیری از وکیل یا مشاور حقوقی دیگر و حتی موضوعات غیر حقوقی مثل ارسال کارت های تبریک مناسبتی، بسته های گل و شکلات برای موکلین در روزهای تولد یا سال نو و …. باشد. فعالیت بخش روابط عمومی و خدمات موکلین غالباً تحت نظر مدیر داخلی قرار می گیرد.

مؤسسه حقوقی بیان امروز

بیان امروز یکی از موسسات حقوقی معتبر ایرانی است که در سطح بین المللی به ارائه خدمات حقوقی می پردازد. این موسسه در موضوعات مختلفی از قبیل تجارت الکترونیک و حقوق استارتاپ ها، حقوق مالکیت فکری، حقوق شرکت ها و حقوق قراردادها به موکلان خارجی و داخلی خود که برخی از آنان جزء استارتاپ های موفق ایرانی هستند، خدمات مشاوره حقوقی و وکالت ارائه می دهد. در حال حاضر، بیان امروز از سه بخش حقوق داخلی،  حقوق تجارت بین الملل و داوری تشکیل شده است.

به عنوان یک موسسه بین المللی ارائه دهنده خدمات حقوقی به موکلین داخلی و خارجی، بیان امروز متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارآموزان وکالت، مشاورین حقوقی و دستیاران خدمات حقوقی می باشد. علاوه براین، در بخش اجرایی، مدیر داخلی بیان امروز وظیفه نظارت بر حسن انجام امور اداری موسسه را برعهده دارد.

همچنین، بیان امروز از خدمات تخصصی خارج از مجموعه خود در ارتباط با امور مالی و حسابداری و امور فنی و رایانه ای بهره مند می باشد.

موسسه بین المللی بیان امروز به دنبال تبدیل شدن به یک موسسه حقوقی تراز اول در کشور می باشد. سعی بیان امروز در کسب اعتبار و شهرت میان موکلان داخلی و خارجی از طریق رفع نیازهای حقوقی آنان است. با ایجاد محیطی مناسب و شایسته به منظور جذب و همکاری با وکلا و مشاوران حقوقی برخوردار از سوابق تحصیلی برجسته و دارای تخصص در زمینه های مختلف حقوقی و سایر پرسنل حرفه ای، موسسه بیان امروز در پی ارائه خدمات حقوقی فراتر از انتظار از طریق اضافه نمودن رویکردهای متنوع به مجموعه خود می باشد.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های موسسه حقوقی 

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *