قرارداد

همه چیز درمورد قرارداد استخدام راننده به همراه خودرو

همه چیز درمورد قرارداد استخدام راننده به همراه خودرو

امروزه  در دنیای  کسب و کارها ،بسیاری از اتشخاص حقوقی مانند شرکت ها، ادارات ، مدارس و موسسات و یا اشخاص حقوقی دیگر ترجیح  میدهند به جای استفاده شخصی از خودرو ،به استخدام راننده روی بیاورند تا هم در بهبود وقت و هم هزینه تجربه بهتری داشته باشند .

برخی از افراد با داشتن تعدادی خودرو صرفا اقدام به استخدام راننده می کنند و بعضی دیگر تنها رانندگانی را استخدام میکنند که خودروی شخصی داشته باشند .

برای راه حل دوم شرکت نیاز به تنظیم قرارداد استخدام راننده با خودرو را دارد .

قرارداد استخدام راننده با خودرو در چه مواردی کاربرد دارد ؟

اصولا قرارداد استخدام راننده با خودرو،محدودیت خاصی از نظر کاربرد خود ندارد . مثلا ممکن است یک فروشگاه اینترنتی برای ارسال محموله کالاهای خود نیازز به استخدام راننده با خودرو یا موتور سیکلت یاهمان پیک موتوری داشته باشد .

همچنین می توان به آژانس های تاکسیرانی نیز اشاره کرد که کسب و کارهایی هستند که در اکثر موارد به استخدام راننده با خودرو می پردازند . همچنین ممکن است بعضی از کسب وکارها نیاز به استخدام رانندگان با ماشین های سنگین مثل کامیون داشته باشند .

بعضی از روسا و مدیران شرکت نیز ترجیه میدهند به جای استفاده از خودروی شخصی ،از خدمات رانندگان با خودرو استفاده کنند .

در تمام این موارد ،فارغ از هدف قرارداد و وسیله نقلیه مورد نظر،می توان از ظرفیت قرارداد استخدام راننده با خودرو بهره برد .

 قرارداد استخدام راننده با خودرو چه نکاتی دارد ؟

همین ابتدا لازم به ذکر است که قراردادهای استخدامی از هرنوع که باشند ،تحت شمول قراردادهای کار و قانون کار قرار میگیرند .

قرار استخدام راننده با خودرو نیز از قاعده مستثنی نیست و بندهای این قرارداد ،در اکثر موارد شباهت زیادی به بندهای قراردادهای گار دارد.

انعقاد قرارداد از اولین گام های شروع همکاری با راننده است تا هم طرفین حقوق و تکالیف خود رابشناسند و هم درموارد لزوم با استناد به قرارداد بتوانند حق خودرا اثبات کنند ،بنابراین در صورتی که در شرف استخدام یک راننده با خودرو هستید حتما نوشتن یک قرارداد استاندارد در اولویت خود قرار دهید .

مشخصات طرفین قرارداد:

در این بند باید مشخصات راننده و کارفرما به طور دقیق تصریح شود . همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل خودروی راننده اعم از شماره پلاک ، مدل وسال تولید ،رنگ و ….. در این بند یا بندی مستقل درج شود . تصریح بر مالکیت راننده برخودرو نیز می تواند در این بند قید شود .

  موضوع قرارداد :

بنا به نوع شغلی که به استخدام راننده می پردازد می تواند موضوع قرارداد متفاوت باشد .

اما به طور کلی باید تصریح کرد که موضوع قرارداد حمل محموله یا اشخاصی که کارفرما مشخص کرده است ،توسط راننده و به واسطه خودروی او  ،به مسیرهای مورد نظر کارفرما خواهد بود .

در برخی قراردادها ،مسیرهای مورد نظر کارفرما در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان (محل انجام موضوع قرارداد) تصریح می شوند .

مدت قرارداد :

با توجه به انواع قراردادهای کار ،می توان مدت قرارداد را تعیین کرد . مثلا قرارداد کار موقت یا غیرموقت یا کار معین و …… باشد،مدت قرارداد تحت تاثیرقرار می گیرد .

مبلغ قرارداد :

مبلغ قراردادهای کار که تحت عنوان دستمزد یا حق السعی نیز شناخته می شود باید با حداقل حقوق وزارت کار هم خوانی داشته باشد .همچنین مبنای پرداخت به ازای هرساعت باید مشخصص باشد.

نتیجه گیری :

تنظیم قرارداد های کارگر و کارفرما معمولا کار دشواری است چرا که تعهدات کارگر و کارفرما گاهی کاملا واضح نیست . به همین خاطر استفاده از دانش حقوقدانان امور قراردادها می تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد .

نباید این نکته را ازیاد برد که سهل انگاری در تنظیم قرارداد های کار می تواند به طرفین به ویژه کارفرما خسارات و زیان های مالی غیر قابل انتظاری به همراه داشته باشد .

 

تیم وکلا،مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه وکلای بین المللی بیان امروز با سالها تجربه و کسب موفقیت های بسیار ،می توانند شما را برای تنظیم هرگونه قرارداد ، راهنمایی کنند و در پروسه مذاکره ،تنظیم پیش نویس و عقد قرارداد استخدام راننده به همراه خودرو همراه شما خواهند بود ،آنچه در تخصص ماست جلب رضایت تمام و کمال شما همراهان و عزیزان گرامی با ارائه حرفه ای ترین خدمات است .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *