بلاگ, حقوق کسب و کار, داوری

داوری بهترین راه حل و فصل اختلافات برای کسب و کارها

مرکز داوری

همه افرادی که با یکدیگر کسب‌وکاری راه می‌اندازند یا با هم شریک هستند، ممکن است روزی دچار اختلاف شوند‌. در این مواقع وجود مرجعی که بتواند این اختلاف را حل کند، لازم است. یکی از این مراجع مرکز داوری است که تلاش می‌کند اختلاف میان دو طرف دعوا را بدون جانب‌داری حل‌وفصل کند.

آنچه می‌تواند ذهن صاحبان کسب‌وکار را به خود مشغول کند این است که این مراکز تا کجا می‌توانند مفید باشند؟ چگونه باید از آن‌ها کمک خواست و چه مواردی را باید در خصوص مراجعه به این مراکز در نظر گرفت؟ این مقاله شما را با این موضوع آشنا می‌کند.

 

مقالات مرتبط مفید:

ابطال رای داوری

داوری حقوقی

 استارتا‌پ‌ها مشکلاتتان را حل کرده‌اید؟

زمانی که استارتاپ‌ها به اختلاف‌نظر برخورد می‌کنند، برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر باید آن را حل‌وفصل کنند. مذاکره و سازش راه‌های آسان‌تر هستند و مراجعه به دستگاه‌های قضایی دارای پیچیدگی‌های زیادی بوده که بیشتر گره بر روی گره می‌اندازد. اغلب کسب‌و‌کارها به دنبال راهی هستند که جایی در میان این دو شیوه قرار داشته باشد تا هم مشکل حل شود و هم زمان زیادی را صرف حل آن نکنند.

داوری روشی میانه است که می‌توان آن را ترکیبی از سازش و مراجعه به مراجع قضایی دانست. این روش سرعت سازش و اعتبار مراجع قضایی را هم‌زمان دارا است. هزینه کم‌تر و انعطاف بیشتر در کنار رسیدگی تخصصی و محرمانه باقی‌ماندن این اختلافات از ویژگی‌های یک مرکز داوری است. البته باید بدانید که نمی‌توانید هر موضوعی را به این مراکز ارجاع دهید. از طرف دیگر مانند مراجع رسمی قضایی، حکم نهایی الزام‌آور نیست. بااین‌حال طرفین می‌توانند به آن استناد کنند.

 

مراکز داوری حل اختلاف کسب‌وکارها را بر عهده دارند

 

مرکز داوری را دقیق‌تر بررسی کنید

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز ذکر کردیم، مرکز داوری مرجعی غیررسمی است که خارج از سیستم دستگاه قضایی به حل اختلاف پیش‌آمده در قراردادهای تجاری می‌پردازد. این مرکز، محلی غیررسمی است که دو طرف منازعه، چه فرد حقوقی است و چه در زمره افراد حقیقی قرار گرفته باشد، بی‌طرفی آن را قبول دارند و آن را به‌عنوان داوری برای حل اختلاف تعیین می‌کنند.

داور می‌تواند شخص باشد و یا طرفین، سازمان یا مرکزی را به‌عنوان داور بی‌طرف برگزینند. از آن مهم‌تر این‌که حتی شیوه داوری تجاری نیز می‌تواند توسط طرفین به توافق برسد تا در آینده مشکل جدیدی به وجود نیاید. طرفین این امکان را دارند قبل از اینکه اختلاف به وجود آید، در قرارداد خود محلی را به‌عنوان داور برگزینند و هم می‌توانند پس از اینکه با مشکل مواجه شدند، بر سر گزینه‌ای بی‌طرف به توافق برسند.

 علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

آیا شما هم در حال تنظیم قرارداد برای استارتاپ یا کسب‌وکار خود هستید؟ پس ما به شما توصیه می‌کنیم در راستای ماده ۴۵۵ قانون مدنی در همین گام محلی را به‌عنوان مرکز داوری تعیین کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به آن مراجعه کنید. این امر امروزه در بسیاری از قراردادها رعایت می‌شود.

البته بهتر است در قرارداد علاوه بر نام محل، ذکر کنید که در صورت بروز مشکل در چه مواردی باید به داور مراجعه کنید؟ داور چه شخص یا سازمانی است و بر اساس کدام ویژگی، هر دو طرف قرارداد به بی‌طرفی آن اذعان می‌کنند؟ می‌توانید از مرکز داوری بیان امروز برای این‌ امر کمک بگیرید. این مرکز می‌تواند در زمینه‌های حقوقی مربوط به کسب‌وکارها به‌واسطه تخصصی که دارد به شما کمک کند. وکلای مجرب این مرکز همیشه آماده حل مشکلات شما هستند.

در زمان انعقاد قرارداد به فکر مرکز بی‌طرف باشید

مراکز داوری و مزایای آن را بهتر بشناسید

زمانی که تصمیم دارید تا محلی را به‌عنوان مرکز داوری انتخاب کنید، می‌توانید از مزایای زیادی بهره‌مند شوید. البته تفاوتی ندارد که این مراکز یا افراد را پیش از بروز مشکل برمی‌گزینید یا از آن‌ها در زمانی کمک می‌خواهید که دیگر راهی برای حل مشکل باقی نمانده است. درهرصورت شما از مزایای آن بهره برده‌اید. این مزایا کدام‌اند؟

استفاده از شیوه داوری در حل اختلاف به شما این امکان را می‌دهد که خودتان فرد را انتخاب کنید و اگر احساس کردید او نمی‌تواند بی‌طرف باشد او را قبول نکنید. در واقع باید بدانید که اگر مرجع حل اختلاف شما دادگاه باشد شما حق انتخاب قاضی را ندارید. این اولین مزیتی است که کمک‌گرفتن از یک مرکز داوری در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این موضوع اگر احساس کردید که داور شما بی‌طرف نیست، او را برکنار کنید‌. شما این حق را دارید.

سرعت عمل در حل اختلاف با مرکز داوری

تعدد و کثرت پرونده‌های ارجاع شده به دادگاه‌ها باعث می‌شود تا  از سرعت رسیدگی نیز بسیار کاسته شود. شاید مجبور باشید زمان زیادی منتظر بمانید تا بتوانید مشکل را حل کنید. کمک‌گرفتن از داور برای داوری اختلافات دیگر این مشکل را ندارد. زمانی که بر سر یک قرارداد با هم‌بنیان‌گذارتان به مشکل برخوردید، به داور خود مراجعه می‌کنید و بلافاصله با روند داوری می‌توانید مشکلتان را حل کنید. دیگر منتظر نیستید تا نوبت به پرونده شما برسد.

داور فرد بی‌طرف مورد قبول دو طرف است

از مهم‌ترین ویژگی‌های داوری و مرکز داوری، تخصص این افراد در مورد مسائل حقوقی در زمینه کسب‌وکار، استارتاپ و انعقاد قرارداد است. اگر این مشکل را به دادگاه ارجاع دهید نمی‌توانید مطمئن باشید که داور و قاضی کاملاً تسلط به موضوع اختلاف شما داشته باشند. همین امر است که مراجعه به این مراکز را توجیه می‌کند.

کلام پایانی

مرکز داوری، ابتکاری بی‌نظیر است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با سرعت و دقت بیشتری اختلافات پیش‌آمده را از سر راه بردارند. مرکز داوری مانند مرکز داوری بیان امروز به شما کمک می‌کند تا با اطمینان از بی‌طرفی و تخصص وکلای این مرکز در زمینه مسائل حقوقی مربوط به کسب‌وکارها، مشکلات را به بهترین نحو حل کنید. می‌توانید در زمان انعقاد قرارداد از این مؤسسه نام ببرید یا حتی پس از بروز مشکل به این پلتفرم مراجعه کنید. درهرصورت وکلای این مرکز در کنار شما هستند.

مقالات مرتبط مفید:

استقلال شرط داوری در قراردادها

داوری در حقوق ایران

 

همچنین جهت درخواست وکیل، مشاوره و تنظیم قرارداد کلیک کنید.
برای مشاوره رایگان با ما در گفتینو و یا واتساپ پیام بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *