بلاگ, حقوق کسب و کار, مالکیت فکری

بررسی ثبت علامت تجاری و اهمیت آن در کسب و کارها

علامت تجاری شاخص

همه شما به‌خوبی با نام علامت تجاری آشنا هستید و روزانه با هزاران نمونه از آن روبه‌رو می‌شوید؛ اما شاید ندانید این علائم نیز از نظر حقوقی ارزش دارند و ثبت کردن یا نکردن آن‌ها چه مشکلات یا مزایایی می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکار به همراه داشته باشد.

علائم تجاری می‌توانند ارزش مادی برای صاحبان آن‌ها داشته باشند و افرادی با علم به این مطلب، از این نکته سوءاستفاده کنند‌. استفاده غیرقانونی از آن‌ها و خسارت مالی به صاحبان این برندها و علائم باعث می‌شود تا ثبت این لوگوها ارزش زیادی داشته باشد. اگر شما نیز برای برند خود نمادی در نظر گرفته‌اید و هنوز اقدام به ثبت علامت تجاری خود نکرده‌اید، این مقاله را از دست ندهید.

مقالات مفید و مرتبط:

توصیف علامت تجاری

لوگو یا علامت تجاری چیست؟

گام اول: علامت تجاری از زاویه‌ای جدید!

علامت تجاری، لوگو، ثبت برند یا هرچه که شما آن را می‌خوانید نمادی است که مخاطبان و مشتریان یک محصول یا خدمات یک شرکت آن را می‌شناسند. این نماد می‌تواند نام، عبارت، تایپوگرافی، اصطلاح، شعار یا هر چیزی باشد که یک شرکت محصول یا خدمات خود را با کمک آن به مخاطبان معرفی و در ذهن آن‌ها حک می‌کند.

تنها مشاهده این برند بر روی کالا به مشتری یادآوری می‌کند که قرار است چه محصولی را با چه مشخصاتی خریداری کند، شرکت سازنده کدام است و تا چه حد می‌توان به کیفیت آن اعتماد کرد. همه این موارد را با کمک همان نماد می‌توانید متوجه شوید.

 این علائم منحصر به یک شرکت هستند و سایر کسب‌وکارها یا اشخاص حقوقی این امکان را ندارند تا از آن‌ها بر روی محصولات خود استفاده کنند. همین مورد به این علائم ارزشی می‌دهد که هم مادی است و هم برای صاحبان آن‌ها ارزشی معنوی دارد. این اعتبار تا جایی است که گاه پس از معتبر شدن یک نماد، صاحبان حقوقی آن‌ها اقدام به فروش این علائم به شرکت‌های دیگر می‌کنند.

علائم تجاری نشانه یک محصول یا شرکت هستند

قانون چه نظری در مورد این علائم دارد؟

بر اساس ماده ۳۰ قانون، علامت تجاری را می‌توان در سه گزینه خلاصه کرد. براین‌اساس هر آرم و لوگویی که بتواند به افراد این امکان را بدهد که کالاها یا خدماتی را که شرکت‌های حقوقی و حقیقی ارائه می‌دهند از هم تشخیص دهد، برند تجاری خوانده می‌شود.

یکی دیگر از این علائم، علائم تجاری جمعی است. صاحبان یک شرکت در زمان تنظیم اظهارنامه و تأسیس شرکت این علامت را ثبت می‌کنند. به‌واسطه این علامت  مشتریان می‌توانند کیفیت خدمات یا کالای آن شرکت را از سایر شرکت‌ها تمییز دهند. نام تجاری نیز همان تایتل شرکتی است که آن را به‌عنوان شخص حقیقی یا حقوقی به مخاطبان معرفی می‌کند. بنا بر همین قانون لازم است تا قبل از هر اقدامی علامت برند خود را ثبت کنید تا به‌عنوان دارایی شرکت محسوب شود و فرد یا شرکت دیگری نتواند از آن استفاده غیرقانونی انجام دهد.

با ثبت برند هیچ‌کس اجازه استفاده از آن را ندارد

ثبت علامت تجاری چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

زمانی که لوگوی برند خود را ثبت کنید، در واقع میان خود و رقبایی که محصولی مشابه شما را تولید می‌کنند تمایز ایجاد کرده‌اید. از طرفی به مشتریان خود این ضمانت را می‌دهید که این محصول دقیقاً همانی است که شرکت شما تولید کرده و می‌توانند با خیالی آسوده آن را تهیه کنند. علامت تجاری ابزاری است که به شما کمک می‌کند بازاریابی بهتر و مؤثرتری داشته باشید و البته به‌وسیله همان می‌توانید به شهرت نیز دست پیدا کنید.

مشتریان تنها با دیدن لوگوی شما محصولاتتان را به‌خاطر می‌آورند و در میان محصولات مشابه سردرگم نمی‌شوند. البته این تنها راه کسب درآمد از این طریق نیست. حتی می‌توانید این علامت را بفروشید و از این طریق نیز درآمدی به دست آورید. این دارایی ارزشمند به شما کمک می‌کند بتوانید وام دریافت کرده یا نمایندگی خود را اعطا کنید.

کدام علائم قابل ثبت هستند؟

علائمی قابل ثبت هستند‌ که شما آن‌ها را با ترکیبی از کلمه، عدد، تایپوگرافی، عکس، شکل، رنگ و تصویر ساخته باشید. این علائم برای تشخیص کالا مورداستفاده قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد شعارهای تبلیغاتی را نیز شامل می‌شوند.

در علامت تجاری نمی‌توانید از واژه‌های عامیانه، واژه‌های توصیفی مانند سریع، شیرین و مواردی ازاین‌دست استفاده کنید. اگر علائم شما هویتی گمراه‌کننده داشته باشد نیز قابل ثبت نیست. منظور از هویت گمراه‌کننده استفاده از ماهیت یا کیفیتی غیر از آن ‌چیزی است که مشخصه محصول شما است و باعث می‌شود این نماد دیگر قابل ثبت نباشد.

برای ثبت علامت تجاری چه مدارکی را نیاز دارید؟

البته اگر به مراکز متخصصی مانند پلتفرم بیان امروز مراجعه کنید به‌خوبی می‌توانند شما را در این زمینه یاری کنند. بااین‌حال قبل از آن نیز بهتر است خودتان به‌صورتی کلی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. اگر قرار است این علامت را به نام اشخاص حقیقی ثبت کنید، باید کپی شناسنامه و کارت ملی داشته باشید. ولی اشخاص حقوقی باید آخرین روزنامه رسمی، روزنامه تأسیس، کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای صاحب امتیاز را ارائه دهند.

اگر قرار است نماینده قانونی شما این مدارک را ثبت کند، باید مدارک شناسایی او نیز ضمیمه شود. در کنار این مدارک، باید نمونه گرافیکی یا کپی علامت تجاری که قرار است به ثبت برسد در ابعاد ۶ در ۶ سانتی‌متر نیز به این مدارک اضافه شود، اما اگر این علامت سه‌بعدی است، باید علامت به‌صورت دوبعدی با شش تصویر از زوایای مختلف کپی شده و ضمیمه مدارک قرار گیرد. در ضمن فراموش نکنید برای ثبت علامت مجوزهای قبلی لازم مانند پروانه ساخت از وزارت بهداشت باید ارائه شود. ابتدا باید مجوزها را ارائه کنید و پس از آن برای ثبت علامت اقدام نمایید.

کلام پایانی

علامت تجاری، مشخصه محصول یا خدمات شرکت شما است و اگر نتوانید آن را ثبت کنید ممکن است برای شما مشکلاتی به وجود آید و از علامت شما سوءاستفاده انجام گیرد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید از بیان امروز کمک بگیرید و با راهنمایی آن‌ها این علامت را ثبت کنید. علاوه‌برآن اگر در این مورد مشکلی حقوقی برای شما به وجود آمد، می‌توانید روی کمک این وکلا حساب ویژه‌ای باز کنید. بهتر است قبل از وقوع مشکل، آن را چاره کنید.

بیشتر بخوانید:

مراحل انتقال علامت تجاری چیست؟

فرآیند ثبت علامت تجاری چیست؟


جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
جهت مشاوره رایگان در گفتینو و یا واتساپ کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *