آموزشی, بلاگ, متفرقه

هزینه دادرسی شورای حل اختلاف

هزینه دادرسی شورای حل اختلاف

هزینه دادرسی شورای حل اختلاف

برای رسیدگی بهتر و کارامد تر به دعاوی و حصول صلح و سازش بین طرفین اختلاف، قانون گذار نهاد های قضایی و غیر قضایی، اختصاصی و تخصصی و.. را در نظر گرفته است یکی از نهاد های قضایی پیش بینی شده برای حصول صلح و سازش میان طرفین شورای حل اختلاف است، فلسفه تأسیس شورای حل اختلاف، توسعه مشارکت مردمی در جهت تشدید مبانی حل اختلاف در دعاوی و کاستن از حجم پرونده ها در محاکم قضایی بوده است تا مردم در این نهاد بتوانند به حل و فصل اختلافات خود یا حصول صلح و سازش بپردازند.

این شورا در شهر ها و در صورت لزوم در روستا ها تشکیل می شود که البته صلاحیت شورا های حل اختلاف در روستا ها صرفا مقید به مسئله ی صلح و سازش است و در به حل و فصل اختلافات نمی پردازند. به موجب ماده ی ۱ قانون شورای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ شورای حل اختلاف به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، که در این قانون به‌اختصار «شورا» نامیده می‌شوند، تحت نظارت قوه ‌قضاییه و با شرایط مقرر در این قانون تشکیل شده است.

برای آشنایی با ساختار شورای حل اختلاف باید بیان داشت که اعضای شورای حل اختلاف شامل یک رئیس و دو نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل است. البته باید به خاطر داشت که منظور از رئیس، ریاست قضایی و بالاتر بودن مرتبه ی قضایی نیست بلکه ریاست اداری او نسبت به سایر اعضای شورای حل اختلاف مد نظر است. در هر حوزه قضایی یک یا چند نفر قاضی به عنوان قاضی شورا حضور دارند که البته این قضات می توانند از قضات بازنشسته باشند . این نکته نیز قابل طرح است که هر قاضی منحصر به یک شورای حل اختلاف نیست ، بلکه رئیس قوه قضائیه می تواند یک قاضی برای چند شورای حل اختلاف تعیین کند .

شورای حل اختلاف

علاوه بر موارد یاد شده بسیار لازم است تا با صلاحیت شورای حل اختلاف نیز آشنا شد، صلاحیت شورای حل اختلاف عبارتند از:

کلیه امور مدنی و حقوقی_کلیه جرائم قابل گذشت _ جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت_دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب پانصد ‌میلیون ریال به‌ جز مواردی که در تاریخ لازم ‌الاجراء شدن این قانون در دادگستری مطرح می‌‏باشند _ تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره به‌ جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه _ دعاوی تعدیل اجاره‌ بها به شرطی که در رابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد _ صدور گواهی انحصار وراثت ، تحریر ترکه ، مهر و موم ترکه و رفع آن _ دعای اعسار از پرداخت محکوم ‏به در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد _ دعاوی خانواده راجع به جهیزیه ، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر در بند اول در صورتی که مشمول ماده (۲۹) قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ نباشند _ دعوی مربوط به تأمین دلیل _ جرائم تعزیری که صرفاً مستوجب مجازات جزای‌نقدی درجه هشت باشد.

یکی از مباحث مهم کلیدی در شورای حل اختلاف مباحث مربوط به هزینه دادرسی شورای حل اختلاف است که در مبحث پیش رو سعی در بررسی آن را داریم. هزینه رسیدگی در شورای حل اختلاف در دعاوی مالی نصف هزینه ی دادگاه عمومی است، در دعاوی غیر مالی و کیفری معادل دادگاه عمومیست.

اعتراض به بهای خواسته در شورای حل اختلاف هم در صورت تردید قاضی شورا از مبلغ بهای خواسته هم از سمت طرف اختلاف امکان پذیر است، از سوی دیگر بهای خواسته در شورای حل اختلاف مبلغ واقعی خواسته است  و نمی توان خواسته را به مبلغی دلخواه مقوم کرد.

درآمد حاصل از هزینه دادرسی، جریمه‌های قانونی و نیم‌عشر اجرای آرای موضوع این قانون و سایر موارد قانونی به خزانه‌داری کل کشور واریز و صد درصد (۱۰۰%) مبلغ واریزی از محل اعتبار خاصی که به همین منظور هر ساله در قانون بودجه کل کشور منظور می‌شود به شوراها اختصاص و پرداخت می‌شود تا به صورت کمک در موارد زیر هزینه گردد.

هزینه دادرسی | بیان امروز

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز در راستای پاسخگویی به چالش ها و پرسش های حقوقی شما عزیزان و همراهان همیشگی به صورت برخط و یا حضوری آماده ی خدمت رسانی حقوقیست.

وکلا و مشاوران موسسه حقوقی بیان امروز در تمامی امور حقوقی داخلی و بین المللی پاسخگوی شما عزیزان هستند پس با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

هزینه های ثبت دادخواست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “هزینه دادرسی شورای حل اختلاف

  1. حسین هوشمندان گفت:

    سلام خسته نباشید
    یه شخصی چند روز پیش از پشت به ماشین من زده و افسر مقصر دونستن ایشون رو و بعد از رفتن افسر ب دلیل الواطی و تعداد زیادشون مدارک خودشونو از من گرفتند ولی من شمارع تماسشون رو پیدا کردم و بعد تماس های گرفته شده با لحن بد پرداخت خسارت ماشینم رو گردن نگرفتند من الان باید در شورای حل اختلاف شکایت خودم رو ثبت کنم؟
    و اینکه مدت زمان روند کاری چه قدره؟
    و خسارت ماشینم ۴ میلیون تومنه و هزینه های دادرسیش چطور هستش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *