قرارداد

همه چیز در مورد قرارداد اجاره به شرط تملیک

همه چیز در مورد قرارداد اجاره به شرط تملیک
در عقد اجاره مستاجر برای مدت زمانی معین که در متن قرارداد اجاره مشخص می‌شود، مالک منافع عین مستاجره می‌شود و در ازای مالکیت منافع در این مدت زمان معین که بر اساس آن اجازه استفاده از آن مال را پیدا می‌کند، مبلغی را به عنوان اجاره‌ بها به موجر می‌پردازد. مالک و مستأجر می‌توانند علاوه بر توافق در مورد میزان اجاره بها و مدت زمان اجاره، تعهدات فرعی دیگری نیز در عقد اجاره برای یکدیگر به وجود آورند که به این تعهدات فرعی در ادبیات حقوقی «شرط» گفته می‌شود. یکی از این شروط می‌تواند احتمال مالکیت باشد.

تملیک:

یکی از تعهدات فرعی که می‌تواند در عقد اجاره درج شود، شرط تملیک است و به قرارداد اجاره‌ای که چنین شرطی در آن درج شده باشد، اجاره به شرط تملیک گفته می‌شود. در واقع اجاره به شرط تملیک نوعی عقد اجاره است که در آن شرط می‌شود اگر مستأجر به تمامی تعهدات مندرج در این قرارداد عمل کند، در پایان مدت اجاره، مالک عین مستأجره خواهد شد.

براساس ماده ۵۷ آئین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، اجاره به شرط تملیک عقد اجاره ای است که در آن شرط شده مستأجر در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، عین مستأجره را مالک گردد. در قرارداد اجاره به شرط تملیک از خصوصیات دو عقد بیع و اجاره استفاده می گردد، به صورتی که برای مدتی منافع و پس از آن عین، به مستأجر تملیک می گردد. موجر می داند پس از انقضای مدت و انجام شرایط توسط مستأجر، دیگر مالکیتی نسبت به عین مستأجره ندارد.

این قرارداد بیش تر میان بانک ها و شرکتهای لیزینگ و اشخاص خصوصی منعقد می شود تا از این راه تضمین کافی بر رعایت مصلحت حقوق ارائه کننده تسهیلات اخذ گردد و تخلف مستأجر نیز از شرایط قرارداد توجیه کننده عدم انتقال مال، به وی باشد. اجاره به شرط تملیک آثار و تبعات حقوقی متفاوتی با سایر قرارداد های اجاره دارد. قرارداد اجاره به شرط تملیک از نوع عقود تملیکی به حساب می آید و نوعی عقد معوض است. از این رو تمامی احکام عقود تملیکی و معوض بر آن حکمفرما می باشد. زمان و ایفای تعهدات قراردادی دو شرط مهم این قراردادها به شمار می رود.

اجاره به شرط تملیک با شرط فعل یا نتیجه:

در قرارداد با شرط فعل، موجر یا مالک اصلی، مبلغی که بابت مورد اجاره باید پرداخت شود را به عنوان اجاره بها در نظر می‌گیرد. علاوه بر این اجاره بها، شروط خاصی را نیز برای مستاجر در نظر می‌گیرد. مستاجر علاوه بر پرداخت اجاره بها و عمل به شروط تعیین شده، باید رضایت موجر را هم کسب کند. در آخر زمانی مالکیت به مستاجر انتقال پیدا می‌کند که موجر به آن راضی باشد. در قرارداد با شرط نتیجه، انتقال مالکیت تنها به شرط انجام تمام تعهدات انجام می‌شود. در این قرارداد به مستاجر تضمین داده می‌شود که اگر اجاره بها را پرداخت کند و شروط قرارداد را انجام دهد، مانعی برای انتقال مالکیت وجود ندارد. در واقع با  پرداخت آخرین قسط اجاره، مالکیت خود به خود به مستاجر منتقل می‌شود.

موسسه حقوقی و وکلای بین المللی بیان امروز نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک  را در دو نسخه قرارداد VIP (که کامل ترین و جامع ترین نسخه قرارداد اجاره به شرط تملیک است) و نسخه قرارداد عادی را توسط مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه و بین المللی طراحی کرده و ذر صفحه بانک نمونه قرارداد های وب سایت بیان امروز قرار داده است. قرارداد های ارائه شده در موسسه حقوقی بیان امروز در دو نسخه word و pdf  ارائه شده اند. همچنین در صفحه بانک نمونه قرارداد های بیان امروز شما میتوانید ده ها قرارداد پر کاربرد دیگر را مشاهده کنید، لازم به ذکر است که این مجموعه قرارداد های رایگان بسیاری هم در اختیار شما قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *