قرارداد

همه چیز در مورد قرارداد عدم رقابت

همه چیز در مورد قرارداد عدم رقابت
توافق یا شرط عدم رقابت از وسایل کارآمدی تلقی می­شود که با توجه به کارکرد خاص آن در بازداری سایرین از انجام فعالیت­های تجاری مشابه با طیف متنوعی از منافع تجاری از جمله اسرار ، شهرت تجاری، فهرست مشتریان، آموزشهای ارائه شده به مستخدمین، مهارت­های خاص و منحصر به فرد مستخدمین و علائم و اسامی تجاری را در مناسبات تجاری مختلف تحت حمایت قرار دهد.می­توانید به نمونه قرارداد عدم رقابت که  در دسترس شما قرار دارد نگاهی بیندازید. همچنین می­توانید برای انعقاد قرارداد بازاریابی شخصی­سازی شده با وکلا و کاشناسان حقوقی مؤسسه حقوقی بیان امروز در ارتباط باشید.

 

مفهوم عدم رقابت

قرارداد عدم رقابت توافقی تبعی است که به موجب،آن شخصی تعهد می­نماید تا به منظور حفظ منافعی مشروع برای مدت محدود و متعارف و در قلمرو جغرافیایی مشخصی که متناسب با حدود منافع متعهدله هستند به نحو مستقیم یا غیر مستقیم از انجام فعالیت­هایی که متضمن رقابت با متعهد له باشد خودداری نماید.

 

شروط عدم رقابت

۱- توافق عدم رقابت نوعی پیوند با قراردادهای دیگری نظیر قرارداد استخدام یا واگذاری تجارت دارد و در عمده موارد به صورت شرط ضمن قراردادهای مزبور موجودیت می­یابد اگر چه امکان انعقاد آن به نحو مستقل وجود دارد.

۲- توافق عدم رقابت تمهیدی برای حفظ و حمایت از منافع مشروع خاصی در چارچوب مناسبات خاص تجاری است. متعهدله نمی­تواند با توسل به شرط عدم رقابت متعهد را برای همیشه از فعالیت­های رقابتی ممنوع سازد.

۳- على الاصول قرارداد عدم رقابت باید محدود به قلمرو جغرافیایی معینی باشد و متعهد را از رقابت در گستره­ای خاص باز دارد که متناسب با قلمرو فعالیت متعهدله و منافع قابل حمایت موضوع قرارداد است.

۴- آخرین شرط اعتبار قرارداد تعیین عوض در قبال تعهد به عدم رقابت است. در فرایند منع رقابت به احتمال زیاد متعهد در اثر تضییقات وارده با سختی­هایی مواجه می­شود و تعیین عوض، تضمینی مناسب در ازای پذیرش وضعیت متزلزل نسبت به موقعیت آتی تلقی می­گردد.

 

نمونه­ای از شرط عدم رقابت در قرارداد­های اصلی

برای حمایت از لیسانس­گیرنده­ای که هزینه­های هنگفتی صرف دریافت مجوز بهره­برداری و راه­اندازی خطوط تولید و سامان دادن تجارت جدید خود کرده است، لیسانس­دهنده و دیگران از رقابت باز داشته می­شوند تا به این ترتیب دریافت­کننده مجوز در بازار رقابتی بتواند جایگاهی در خور پیدا کند و مزایای حاصل از سرمایه­گذاری خود را تا حد امکان حفظ و ارتقا دهد.

امتیاز­دهنده­ای که قرارداد آن­ها متضمن دانش فنی باشد، در قرارداد از شرط عدم رقابت بهره می­گیرد تا گیرنده امتیاز را پس از اتمام قرارداد از بهره­برداری از اسرار تجاری مذکور باز دارد و به این ترتیب منافع خود را نسبت به آن تضمین کنــد.

 

 ضرورت وجود منفعت مشروع

غالب اشخاص در حین انعقاد قرارداد به دنبال کاهش قدرت رقابتی طرف مقابل به منظور حفاظت از منافع قانونی خود با استفاده از وسایل مشروع هستند که شرط عدم رقابت نیز از جمله این ابزار تلقی می­شود. نکته حائز اهمیت آن است که توافق عدم رقابت تمهیدی برای حفظ و حمایت از منافع مشروع است نه دستاویزی برای کسب منافع بیشتر.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد قرارداد انتقال علامت تجاری

مصادیق منافع مشروع

از جمله مهم­ترین منافعی که توافق عدم رقابت در صدد حمایت از آن­ها است به موارد ذیل می­توان اشاره کرد:

 

۱- اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه

به واسطه وجود این توافق، مشروط­علیه با خاتمه رابطه قراردادی نمی­تواند دست به اعمال رقابتی بزند و به همان شغل و حرفه­ای بپردازد که احتمال افشا یا بهره­برداری غیر مجاز از اسرار تجاری در آن می­رود.

 

۲- فهرست و مناسبات با مشتریان

یکی از دارایی­های تجار “فهرست مشتریان” است که اغلب در قامت یکی از اسرار تجاری به صورت محرمانه نگاه داشته می­شود و شامل اطلاعاتی مهمی نظیر هویت مشتریان، آدرس و محل سکونت آنها، نوع رابطه­ی آنها با پرسنل، نیازها و اولویت­های خرید مشتریانریال اطلاعات مالی و سوابق مشتریان و دیگر اطلاعات کلیدی راجع به آنها را شامل می­گردد

 

۳- شهرت تجاری

شهرت و اعتباری است که اشخاص به واسطه­ی فعالیت تجاری و تعاملات در بازار و جلب نظر مصرف کنندگان کسب می­کنند و به موجب آن می­توانند مانع از اقدامات اشخاصی شوند که در اندیشه سوء استفاده از این اعتبار به سود خود هستند.

خریدار تمایلی ندارد که انتقال­دهنده کسب و کار سابق در مجاورت یا نزدیکی محل تجارت خود، تجارتی نو را آغاز نماید؛ زیرا مشتریان سابق خود را مجدداً جذب خواهد کرد. همچنین مستخدمینی که تعاملات قابل توجهی با مشتریان داشته یا بر آنها نفوذ داشته اند پس از پایان رابطه استخدامی از ترغیب آنها به برقراری معاملات تجاری با خود یا کارفرمای جدیدشان منع شوند.

 

۴- علائم و اسامی تجاری

در قرارداد واگذاری تجارت ممکن است حق استفاده از یک نام خاص تجاری نیز به خریدار اعطا شود و به موجب شرط عدم رقابت، فروشنده به­خاطر حفظ ارزش نام تجاری از رقابت بازداشته شود تا ارزش نام تجاری حفظ شود.

 

۵- مهارت­های خاص و منحصر به فرد

خدمات و مهارت­های مزبور چنان منحصر­به­فرد باشد که نتوان مستخدم دیگری را با همین قابلیت­ها به سادگی جایگزین وی کرد و از دست دادن چنین مستخدمی و الحاق وی به رقبا سبب ورود ضرر قابل توجهی شود.

خدمات ارائه شده توسط مستخدم باید منحصر به تجارت کارفرما نباشد و برای دیگران نیز ارزش چشم­گیری داشته باشد. در این صورت است که کارفرما مجاز میشود تا با درج شرط عدم رقابت در قرارداد استخدامی، ارائه خدمات منحصر به فرد او را برای مدتی محدود به تجارت خود کرده و از آن به طرز انحصاری بهره­برداری نماید.

 

۶- آموزش­های ارائه شده

هدف حفظ مستخدمین آموزش دیده برای دراز مدت و استفاده انحصاری از تخصص آنها است تا بازدهی سرمایه­گذاری برای آموزش آنها و ثبات مجموعه تجاری تضمین شود اما این سرمایه­گذاری همواره با این خطر مواجه است که مستخدمین، متعاقب دریافت آموزش مناسبات جدیدی را آغاز کنند. همچنین ممکن است تمایلی به ادامه­ی همکاری با کارفرما نداشته باشند. این خطر با امکان پیوستن وی به تجارت رقیب کارفرما تشدید می­شود و به خصوص که این آموزش­ها غالباً با ارائه اطلاعات محرمانه­ای همراه می­شود که صرف بازپرداخت هزینه­ها جبران­کننده و مرتفع­کننده خطری نیست که اطلاعات مزبور را تهدید می­کند. در این موارد ارجح آن است که کارفرما برای سرمایه گذاری در آموزش از شرط عدم رقابت استفاده نماید.

 

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز با سال ها تجربه در امور حقوقی داخلی و بین المللی آماده ی ارائه ی خدمات حقوقی و مشاوره های حقوقی تخصصی و حرفه ای به شماست . برای دریافت اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط با مشاوران و وکلای ما،از طریق سایت ،لینکدین ،اینستاگرام و توییتر و یا حتی به صورت حضوری و یا تلفنی درارتباط باشید .

شما عزیزان می توانید همه روزه با کارشناسان ما در ارتباط باشید و پرسش ها و چالش ها و مسائل حقوقی خود را مطرح نمایید . هدف موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز ارائه ی خدمات حقوقی تخصصی و حرفه ای به شما عزیزان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *