بلاگ, تجارت بین الملل, حقوق کسب و کار

ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در آلمان

موسسه حقوقی بیان امروز با همکاری با شریک آلمانی خود که از جمله موسسات حقوقی معتبر آن کشور محسوب می گردد، آماده ارائه خدمات حقوقی در ارتباط با ایجاد کسب و کار و ثبت شرکت در آلمان، مشاوره مالیاتی و مشاوره کسب و کار می باشد. ثبت شرکت در آلمان مزیت هایی برای اشخاص به همراه دارد که به برخی از آنها اشاره میگردد.

سرمایه گذاری و کسب و کار در آلمان که به عنوان یکی از کم چالش ترین اقتصادهای جهان شناخته میشود میتواند برای سرمایه گذاران سودآوری بالایی را به ارمغان بیاورد. از سوی دیگر برخورد یکسان دولت با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و امکان بهره مندی از وام های دولتی نیز یکی از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در کشور آلمان است.

یکی از مزیت های ثبت شرکت در آلمان این است که جهت اقدام در این خصوص از سوی سفارت آلمان ویزای ملی کارآفرینی به اشخاص داده میشود که ارزیابی برای صدور چنین مجوزی بر حول محور سابقه کارآفرینی بیگانگان در کشور، پایداری و دوام ایده اصلی تجارت، تأثیر فعالیت تجاری بر وضعیت اشتغال و آموزش، سطح استفاده از سرمایه و میزان نوآوری آن است. با ثبت شرکت شخص میتواند برای یک سال پروانه اقامت در آلمان دریافت کند و در صورت پرداخت مالیات بر درآمد و برخورداری از حداقل گردش مالی پس از سه سال تمدید سالیانه، اقامت دائم در آلمان را دریافت کند. با دریافت اقامت دائم شخص میتواند برای خود و خانواده اش پاسپورت آلمانی دریافت کند و بدین وسیله به بیش از سی کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کند. توجه به این نکته ضرورت دارد که از منظر قوانین آلمان فرزندان بالای هجده سال سن، مستقل از خانواده محسوب میشوند فلذا راهی که میتواند برای اقامت به آنها کمک کند ورود آنها به عنوان شریک یا سهام دار در شرکت است.

امکان افتتاح حساب تجاری بانکی در سراسر اروپا، شرکت در مناقصات و مزایده های بین المللی و فعالیت و تولید تحت لیسانس کشور آلمان نیز از مزایای قابل ذکری است که میتوان در این خصوص به آن اشاره کرد.

طبق قوانین کشور آلمان اشخاص صرف نظر از ملیت و محل اقامت خود میتوانند در این کشور شرکت ثبت کنند و از طریق سرمایه گذاری بدین نحو برای خود کسب و کاری ایجاد نمایند. در قوانین آلمان محدودیتی از باب سرمایه گذاری به این شیوه وجود ندارد و حتی دولت آلمان نسبت به کارآفرینان آلمانی و خارجی رفتار یکسانی در پیش گرفته و سرمایه گذاران خارجی موظف نیستند تا لزوماً اتباع آلمان را در این سرمایه گذاری سهیم و شریک کنند. اما چیزی که در این نوع سرمایه گذاری خیلی اهمیت دارد انتخاب بهترین شیوه برای انجام آن است به نحوی که بیشترین انطباق را با نیازها و خواسته، وضعیت و سرمایه و موضوع فعالیت کسب و کار آنان داشته باشد.

انواع شرکت های آلمانی

از جمله شرکت هایی که اشخاص میتوانند در کشور آلمان ثبت کنند عبارتند از:

  • شرکت سهامی (Aktiengesellschaft /AG)؛
  • شرکت با مسئولیت محدود (Gesellschaft mit beschränkter Haftung/ GmbH) ؛
  • شرکت شراکت محدود (Kommanditgesellschaft/KG)؛
  • شرکت شراکت کلی(Offene Handelsgesellschaft /OHG)؛

علاوه بر این، اشخاص میتوانند مبادرت به ثبت شعبه (Zweigniederlassung) یا تأسیس نمایندگی در آلمان نمایند.

تعداد سهاداران، میزان سرمایه، شرایط مالیاتی و میزان و محدود مسئولیت اشخاص در انتخاب نوع شرکت موثر است.

در شرکت های سهامی این شرکت است که مسئول کلیه دیون و تعهدات است و به عبارت دیگر سهام داران تنها به اندازه سهام خود در قبال دیون و تعهدات شرکت مسئولیت دارند. شرکت سهامی شخصیت حقوقی مستقل از اعضای خود دارد فلذا دارایی آن از اعضای تشکیل دهنده اش متمایز است.

یکی از بهترین انواع شرکت که اشخاص میتوانند در آلمان به ثبت برسانند عبارت است از شرکت GmbH/ شرکت با مسئولیت محدود که به دلایل مختلفی پیشنهاد میشود این نوع شرکت برای ثبت انتخاب شود، که مهم ترین دلایل عبارتند از ساده بودن پروسه ثبت شرکت با مسئولیت محدود، کمتر بودن سرمایه اولیه مورد نیاز به نسبت شرکت سهامی و مشابهت این نوع شرکت به شرکت با مسئولیت محدود در ایران.

حداقل سرمایه در هنگام تأسیس /GmbHشرکت با مسئولیت محدود ۲۵۰۰۰ یورو است که باید در یک حساب بانکی به نام شرکت قرار بگیرد ولی بعدا میتواند برای مقاصد تجاری مثل هزینه های ثبت شرکت شامل هزینه های وکیل یا هزینه های دادگاه مورد استفاده قرار بگیرد. موسسین GmbH /شرکت با مسئولیت محدود میتواند از یک تا سه شخص اعم از حقیقی یا حقوقی باشد. سهام داران GmbH/شرکت با مسئولیت محدود، میتوانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. در صورتی که اعضای خانواده سهام شرکت را نگه دارند برای اخذ ویزا، اقامت و مهاجرت از امتیاز مثبت برخوردار خواهند بود. مدیرعامل /GmbH  شرکت با مسئولیت محدود باید یک شخص حقیقی باشد که حداقل هر دو ماه یک بار در آلمان حضور داشته باشد ولی ضروری نیست که حتماً دارای تابعیت آلمان باشد. از سوی دیگر ضرورت ندارد که این شخص از شرکا باشد و میتوان شخصی را خارج از شرکت به این سمت انتخاب کرد. هزینه های ثبت شرکت GmbH/ شرکت با مسئولیت محدود از جمله حق الوکاله ثبت شرکت از طریق سرمایه اولیه شرکت قابل پوشش میباشد. دوره تأسیس شرکت GmbH/شرکت با مسئولیت محدود تقریباً ۴ هفته مشروط به آماده بودن تمامی مدارک و اطلاعات مرود نیاز برای ثبت شرکت است.

تأسیس شرکت با مسئولیت محدود در آلمان

الف) اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت شرکت در آلمان:

  • مدارک هویتی و مشخصات سهام داران ؛
  • تعداد و میزان سهام هریک از سهام داران؛
  • شهر مورد نظر جهت ثبت شرکت؛
  • موضوع فعالیت شرکت و ارائه طرحی توجیهی(Business Plan) فعالیتی که موسسین قصد انجام آن را در قالب شرکت دارند.

ب) مراحل ثبت شرکت در آلمان:

  • ارائه مدارک هویتی و اطلاعات سهامداران به دفتر ثبت؛
  • دریافت پیش نویس توافق نامه سهام داران/ قرارداد سهامداران؛
  • نهایی سازی یا تغییر توافق نامه سهام داران به نحوی که پاسخ گوی نیاز آنان باشد؛
  • تشکیل رسمی شرکت، حضور سهامداران در این مرحله در کشور آلمان ضروری می باشد. البته امکان انجام این مرحله به نمایندگی و از طریق اعطای وکالتنامه توسط سهامدران نیز ممکن است.
  • افتتاح حساب بانکی تحت نام شرکت؛
  • ثبت شرکت در دادگاه؛
  • تأیید رسمی ثبت شرکت توسطسوی دادگاه؛
  • تأییدیهاتاق بازرگانی (AHK)؛
  • شروع کسب و کار؛

شرایط ثبت شرکت در کشور آلمان

ثبت شرکت در آلمان قدمی اساسی در توسعه کسب و کار و به همین دلیل در سالهای اخیر به یکی از محبوب ترین راه های مدنظر صاحبین کسب و کار ایرانی برای توسعه فرامرزی آن کسب و کار است. البته این امر برای افراد ایده پرداز و خلاق نیز به شیوه‌ای اساسی تبدیل شده است.در واقع اقتصاد آلمان مبتنی بر مدل  social market economy اداره می شود، یک نظام سرمایه داری بازار آزاد در کنار سیاست های اجتماعی و مولفه های قانونی که رقابت را عادلانه می سازد؛ مسئله‌ای که برای توسعه کسب و کار خارجی در یک کشور بیگانه بینهات جذاب و اطمینان بخش است، علاوه بر مباحث اقامتی که این فرآیندها به دنبال خود دارند. در این نظام اقتصادی شما می‌توانید یک محیط امن و پایدار برای کسب و کار خود داشته باشید.

شرایط کلی ثبت شرکت در کشور آلمان عبارت هستند از:

  • برخورداری از حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۵ سال سن؛
  • ارائه مدارک شناسایی و عدم سو پیشینه؛
  • تمکن مالی برای تأمین هزینه های سرمایه گذاری شرکت.

در صورتی که به عنوان متقاضی ثبت شرکت شرایط فوق را دارا هستید، مرحله بعد طرح یک برنامه تجاری یا همان بیزینس پلن است که در آن باید دولت آلمان را متقاعد سازید که شرایط لازم را دارا هستید و برای اقتصاد این کشور مفید خواهید بود. در ادامه باید برآورد شود که برای راه اندازی تجارت خود به چه مقدار سرمایه نیاز دارید؛ این ارقام بر اساس نوع شرکت و خدمات آن متغیر است ولی به طور کلی مبالغی که برای ثبت نام تجاری خود، باید به دولت آلمان پرداخت کنید به شرح زیر می باشد

بیشتر بخوانید: مجوزهای کسب و کار در اقتصاد آلمان

هزینه های ثبت نام تجاری در آلمان عبارتند از:

  • ۱ یورو برای شرکت های کارآفرین با مسئولیت محدود یا همان UG ها؛
  • ۲۵ هزار یورو برای شرکت ها با مسئولیت محدود یا همان GmbH ها؛
  • ۵۰ هزار یورو برای شرکت های سهامی؛
  • شرکت های تضامنی که تعرفه های مختلفی دارند.

پس از انتخاب نوع شرکت نوبت به انتخاب نام تجاری مناسب و ترجیحا غیر تکراری، تنظیم اساس نامه شرکت و جمع آوری مدارک مورد نیاز می رسد؛ با تقدیم موارد مذکور به دفاتر ثبت آلمان، پروسه ثبت شرکت شما آغاز می شود و در طی آن هزینه ثبت بر اساس مدل انتخابی شما، در یکی از حساب های بانکی تان بلوکه خواهد شد. از آنجایی که کشور آلمان به کاغذ بازی های اداری و سخت گیری های حقوقی مشهور است بهتر است در تمامی این مراحل دقت کافی داشته باشید و یا از افراد متخصص کمک بگیرید.

با توجه به مراحل حساس ذکر شده برای خدمات ثبت شرکت و نظم سیستمی در کشور آلمان، توصیه می‌شود با افراد متخصص در حوزه حقوق بین الملل و آشنا با نظام حقوقی و قضائی اتحادیه اروپا و بالاخص آلمان مشورت کنید و نسبت به مسائل خاص حقوقی و قضائی پرونده منظر آگاهی یابید.

موسسه حقوقی وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه ثبت شرکت و سرمایه گذاری در آلمان و ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره و ثبت انواع شرکت، تأسیس شعبه و تأسیس نمایندگی شرکت در کشور آلمان با همکاری همتای آلمانی خود اشاره کرد. موسسه حقوقی بیان امروز با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان و ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *