بلاگ, تجارت بین الملل, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

قرارداد جوینت ونچر و سرمایه گذاری مشترک در حقوق ایران

سرمایه-گذاری-مشترک-در-ایران-شاخص

قرارداد موسوم به جوینت ونچر را می‌توان از مهم‌ترین قراردادهای تجاری بین‌المللی دانست و بیشتر در زمینه تجارت مورداستفاده قرار می‌گیرد. همانند بسیاری از قراردادهای کاری دیگر، این قرارداد مربوط به سرمایه گذاری مشترک در ایران، دارای دو طرف مشخص است. هر دو طرف قرارداد به طور کامل در مواردی همچون زیان و سود فعالیت مشترک، نقش خواهند داشت.

در این متن قصد داریم شما را با کلیه موارد مربوط به قرارداد جوینت ونچر در حقوق ایران آشنا کنیم. اگرچه این قراردادها جزو قراردادهای پیچیده حقوقی به شمار می‌آیند، اما شناخت مفاد آن‌‌ها می‌تواند درک بهتری را در این زمینه به شما ارائه کند. با ما همراه باشید.

مقالات مفید و مرتبط:

سرمایه گذاری خارجی در ایران

قوانین سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران

شناخت کلی قرارداد جوینت ونچر

کلمه venture به معنای مبادله است و می‌توان از کلمه جوینت ونچر به معنای شراکت در یک مبادله که ممکن است ریسک به همراه داشته باشد یادکرد. در دنیای امروزی، قراردادهای جوینت ونچر روشی جهت شراکت دو یا چند فرد جهت دنبال‌کردن یک هدف تجاری خاص است.

تاریخ به‌وجودآمدن عبارت جوینت ونچر و به‌طورکلی قراردادهای آن، به دهه نود میلادی باز می‌گردد. اولین کشوری که قوانین مربوط به این نوع شراکت را تصویب کرد، کشور ایالات متحده آمریکا بود. امروزه می‌توان پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها را با تبیین قراردادهای جوینت ونچر مرتبط دانست.

قراردادهای جوینت وینچر به‌عنوان یک جلوه اصلی از قراردادهای شرکتی به شکل بین‌المللی، مهم‌ترین ابزار جهت به سرانجام رساندن رابطه‌های تجاری بین‌ کشورهای مختلف جهان است. قراردادهای جوینت ویچر یا شراکت تجاری، در انواع مختلفی تبیین خواهند شد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در ادامه مبحث سرمایه گذاری مشترک در ایران به مهم‌ترین نکات این قراردادها می‌پردازیم.

مهم‌ترین نکات مربوط به قرارداد جوینت ونچر و سرمایه گذاری مشترک در ایران

این قراردادها به دلیل بین‌المللی بودن، چند تفاوت اصلی با قراردادهای مرسوم در کشور ما دارند. مهم‌ترین نکته در مورد قراردادهای جوینت ویچر این است که افراد مرتبط با قرارداد می‌توانند در بیرون از مرزهای کشور سکونت داشته باشند. معمولاً این قراردادها دارای مدت‌زمان خاتمه نیستند و در حالتی که مشکلی بین دو طرف قرارداد ایجاد نشود، مفاد قرارداد به قوت خود باقی خواهند ماند.

یکی دیگر از مسائلی که در زمان تنظیم قراردادهای جوینت ویچر باید بدان توجه کرد، ‌ اهمیت مشارکت دوگانه است. به‌طورکلی در قراردادهای جوینت ویچر هر دو طرف قرارداد باید جهت رسیدن به هدف مدنظر اقدام کنند و در صورت عدم فعالیت یک طرف قرارداد، طرف ثانی می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

همین مورد باعث خواهد شد تا فعالیت شرکت‌های مرتبط با قرارداد سرمایه گذاری مشترک، به طور کامل با شرکت‌های سهامی و یا Finance متفاوت باشد. در این قراردادها سهام‌دار خاصی وجود ندارد که پس از سرمایه‌گذاری، فعالیت را به افراد دیگری واگذار کند و یا همانند قراردادهای finance بانک و مؤسسه خاصی وظیفه تأمین سرمایه مدنظر را بر عهده ندارد. مزیت‌های اصلی قراردادهای سرمایه گذاری مشترک در ایران موضوع بعدی ما خواهد بود.

مزیت اصلی قراردادهای جوینت ونچر

اگرچه تاریخ استفاده از قراردادهای جوینت ویچر چندان طولانی نیست، اما این قراردادها در همین مدت کوتاه نیز به بخش بزرگی از اقتصاد جهان تبدیل شده‌اند. مهم‌ترین مزیت استفاده از این روش قراردادی، شراکت دو طرف قرارداد در میزان سود حاصله خواهد بود.

همچنین به دلیل مشارکت فعالانه دو طرف قرارداد، احتمال ریسک به‌شدت کاهش خواهد یافت. شرکت‌های کوچک و یا افرادی که مبلغ بالایی جهت سرمایه‌گذاری ندارند می‌‌توانند از این روش استفاده کنند و با ایجاد یک شراکت قوی، سهم خود را در بازار به دست بیاورند.

مفاد موجود در قراردادهای جوینت ونچر

این قراردادها همانند بسیاری از قراردادهای تجاری، دارای جزئیات بسیاری هستند. وجود این جزئیات اصلی ضروری است؛ زیرا در صورت وقوع اختلاف، می‌توان حق شرکا را به‌خوبی از هم تشخیص داد. به‌طورکلی مهم‌ترین مواردی که در یک قرارداد جوینت ویچر ثبت خواهند شد عبارت‌اند از:

  • تعهدات هر دو طرف قرارداد: کلیه موارد مربوط به سرمایه گذاری مشترک در ایران که دو طرف قرارداد باید نسبت به انجام آن‌ها به طور کامل و مستمر پایبند باشند.
  • هدف قرارداد: مشخص‌کننده هدف تجاری مدنظر دو طرف قرارداد
  • معرفی دو طرف قرارداد: تفاوتی ندارد که طرفین قرارداد اشخاصی حقیقی هستند و یا حقوقی، در ابتدای قرارداد باید به طور کامل هر دو طرف مشخص شوند.
  • شروط مربوط به فسخ: کلیه مواردی که در صورت انجام آن‌ها توسط یکی از طرفین قرارداد، طرف دیگر این اختیار را خواهد داشت تا نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

البته این موارد تنها بخش بسیار کوچکی از کلیه مفاد موجود در نمونه قرارداد سرمایه گذاری مشترک هستند. هر یک از این قراردادها باتوجه‌به هدف و همچنین نحوه رسیدن به هدف تجاری، دارای بندهای مختلفی خواهند بود. همین امر موجب شده تا الگو و یا sample خاصی جهت تنظیم قراردادهای جوینت ویچر وجود نداشته باشد و شرکت‌ها باید جهت تعیین این قراردادها به مؤسسات حقوقی مراجعه کنند.

بهترین روش ثبت قرارداد جوینت ونچر و سرمایه گذاری مشترک در ایران

قراردادهای سرمایه گذاری مشترک در ایران از جمله قراردادهایی به شمار می‌آیند که دارای تأثیرات چندین‌ساله خواهند بود. بیشتر این قراردادها برای بازه‌های زمانی بلندمدت تعیین خواهند شد و به همین جهت، در تنظیم آن‌ها باید نهایت دقت را به خرج داد.

به طبع بهترین روش برای ثبت و تنظیم مفاد موجود در چنین قراردادهایی، استفاده از مؤسسات مشاوره حقوقی معتبر است. این مؤسسات می‌‌توانند نسبت به بررسی و تعیین کلیه موارد موجود در قرارداد جوینت ویچر اقدام کنند تا در آینده مشکلی برای هیچ یک از طرفین به وجود نیاید.

مقالات مفید و مرتبط:

تنظیم انواع قراردادهای حقوقی

شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی مطابق قوانین 

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با قرارداد جوینت ونچر در حقوق ایران آشنا کنیم. همان‌طور که در ابتدای متن گفته شده قرارداد جوینت ونچر یا سرمایه گذاری مشترک در ایران، از جمله قراردادهای فوق‌العاده تخصصی به شمار می‌آید. پیچیدگی‌ مباحث حقوقی مربوط به این قرارداد موجب خواهد شد تا در صورت عدم استفاده از یک مؤسسه حقوقی معتبر در زمان تنظیم قرارداد، طرفین قرارداد با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوند.

بهترین روش برای تعیین و تنظیم مفاد قرار و رسمی کردن آن، استفاده از یک مؤسسه حقوقی مجرب و معتبر است. مؤسسه حقوقی بیان امروز مفتخر است شما عزیزان را در زمینه مشاوره در مورد مباحث حقوقی این نوع قراردادهای کار همراهی کند.


موسسه وکلای بین المللی بیان امروز با همکاری بهترین وکلای کشور و تجربه موفق سال‌ها فعالیت در عرصه حقوق تجارت، آماده پشتیبانی و کمک به بیزنس شماست. ما در بیان امروز همواره کوشیده‌ایم تا خدمات حقوقی را با بالاترین کیفیت ارائه دهیم. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

همچنین برای اخذ وکیل، تنظیم قرارداد و نوبت مشاوره کلیک کنید.

جهت کسب مشاوره رایگان در گفتینو و یا واتساپ با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *