بلاگ, حقوق تجارت

انواع جوینت ونچر

جوینت ونچر

انواع جوینت ونچر

موسسه وکلای بین المللی بیان امروز در بلاگ پیش رو سعی دارد تا به موضوع جوینت ونچر یا همان سرمایه ‌گذاری مشترک بپردازد. جویت ونچر یا سرمایه گجزاری مشترک عبارت است از دو یا چند شرکت که برای انجام فعالیت‌ های اقتصادی با یکدیگر همکاری می ‌کنند.

در سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر ) طرفین برای ایجاد یک شرکت جدید با یکدیگر توافق کرده و میزان سود، زیان و هزینه‌ها را بین خود تقسیم می ‌کنند. حال با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع جوینت ونچر (سرمایه گذاری مشترک ) و نکات مهم این موضوع آشنا شویم.

جوینت ونچر در دنیای سرمایه­ گذاری خارجی، بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد که بیشتر به دلیل منافع و مزایای آن و همچنین این واقعیت است که سرمایه­ گذاری از این طریق با کاهش هزینه­ ها و ریسک در سرمایه­ گذاری همراه است.

در قانون ایران هیچ ارجاع و اشاره مستقیمی به نحوه تنظیم قراردادهای جوینت ونچر وجود ندارد. با توجه به این واقعیت، اشخاص که تمایل به انعقاد قرارداد جوینت ونچر دارند، باید به قواعد عمومی  قراردادها که بر نظام حقوقی ایران حاکم است مراجعه نمایند. قراردادهای جوینت ونچر می­توانند در تمام زمینه ها و بازارها توسط بخش خصوصی در ایران منعقد شود، اما حوزه­ های خاصی وجود دارند که به دلیل انحصار دولت از این محدوده مستثنا شده­اند. این موارد شامل حوزه­ های اصلی شبکه مخابراتی و خدمات پستی و فعالیت­ها در بخش­های نفت و گاز هستند.

دو نوع اصلی از جوینت ونچر وجود دارد که به عنوان یک ابزار همکاری موفق بین یک سرمایه­ گذار خارجی و همتای ایرانی آنها استفاده می­شود؛ که شامل جوینت ونچر قراردادی و جوینت ونچر شرکتی هستند. جوینت ونچر تحت دو دسته مجموعه قوانین قرار می­گیرند: مقررات قراردادی، که در قرارداد جوینت ونچر مورد توجه است مانند توافقنامه سهامداران، مفاد اساسنامه و غیره، و سایر مقرراتی که توسط قوانین و مقررات  ایران تعیین و تجویز می­شود.

هنگام شروع مشارکت، هم شرکای ایرانی و هم خارجی باید متعهد گردند که فعالیت­های تجاری خود را با قوانین آمره تجاری در ایران همسو کنند. سپس طرفین در اموال یکدیگر شریک می شوند به این ترتیب که شرکای خارجی سرمایه خود را به ایران انتقال می­دهند تا با سرمایه شرکای ایرانی جمع شده و مشارکت آغاز گردد.

جوینت ونچر قراردادی

جوینت ونچرهای قراردادی براساس ماده ۵۷۳ قانون مدنی ایران تنظیم می­شود ، به موجب این ماده جوینت ونچر به عنوان یک مشارکت داوطلبانه تفسیر می­شود. سرمایه­گذار خارجی و همتای ایرانی جوینت ونچر قراردادی باید مشارکت بین خود را ، از طریق یک قرارداد شروع نمایند. طرفین باید به دقت اهداف جوینت ونچر خود را در قرارداد  مشخص نمایند، موضوع جوینت ونچر و الزامات مورد نیاز برای اجرا و محدوده اقتصادی و جغرافیایی را نیز تعیین نمایند. توافقنامه جوینت ونچر ایجاد شده بین طرفین در درجه اول باید به زبان فارسی باشد، زیرا این زبان رسمی ایران است. در صورت مشارکت سرمایه­گذار خارجی، اسناد و قراردادها به صورت دو زبانه نیز نوشته می­شوند.

قراردادی که در ابتدا مورد بررسی قرار می­گیرد قراردادی است که طرفین بین خودشان به عنوان توافقنامه جوینت ونچر منعقد نموده اند. این قرارداد اولیه که به عنوان “طرح و برنامه” شناخته می­شود و باید با جزئیات گسترده و احتیاط به منظور پرهیز از ایجاد هرگونه مشکل و اختلاف بین طرفین باشد. دو موضوع اصلی که باید در این توافق با دقت مورد توجه قرار گیرد عبارتند از: الف) به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق انتقال فناوری یا آموزش و غیره؛ ب) مکانیزم­هایی که توسط طرفین برای تضمین همکاری مؤثر در چارچوب پروژه­های مشترک که توسط آن­ها انجام می­شود انکار و ابداع شده اند.

 

جوینت ونچر شرکتی

جوینت ونچرهای شرکتی به طور عمده توسط حقوق شرکت­ها تحت حاکمیت قانون تجارت ایران قرار دارد. کلیه امور شرکتی از طریق این قانون قاعده مند گردیده و اداره می­شود، موضوعاتی از قبیل: نام شرکت، سرمایه، دفتر مرکزی، سهامداران، انواع سهام، جلسات عمومی و غیره. طرفین جوینت ونچر شرکتی می­توانند نوع شرکت را به دلخواه از میان شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، مختلط غیر سهامی و تضامنی تعیین نمایند. ساختار اصلی شرکت­ها در ایران شرکت­های سهامی و شرکت­های با مسئولیت محدود هستند. پس از تصمیم گیری در مورد ساختار شرکت، جوینت ونچر باید در اداره کل ثبت شرکت­ها به ثبت برسد. پس از انجام این مراحل، جوینت ونچر شرکتی شخصیتی حقوقی پیدا می کند. اگر بنا باشد که جوینت ونچر فعالیت­های خاصی را هم ب­تواند انجام دهد، آن­ فعالیت ها نیز می­بایست ثبت شوند. برای فعالیت­هایی مانند واردات و صادرات، لازم است در وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور کسب مجوز مورد نیاز اقدام شود.

شرکای جوینت ونچر شرکتی مالک درصد مشخصی از سهام شرکت خواهند بود بنابراین با به رسمیت شناختن آن­ها به عنوان سهامداران شرکت، ایشان مسئول اجرای پروژه­هایی جوینت ونچر خواهند بود. سهامداران در اولین رده شرکت قرار دارند. سهامداران جلسات عمومی را برای بحث و تبادل نظر در مورد سیاست­ها و راهبردهای کلی شرکت­ برگزار می­کنند. هیئت مدیره در رده دوم شرکت و مسئول تصمیمات مدیریتی شرکت است. در بالاتر رده مدیرعامل شرکت خواهد بود که مسئول فعالیت­های روزانه و اداره شرکت است. از نظر تقسیم سود، شرکای شرکت سرمایه گذاری مشترک می­بایست نسبت سهم هر یک از سهام را ارزیابی نمایند و بر اساس آن میزان سود و زیان را محاسبه کنند. سرمایه گذار مشترک شرکت روزی که شرکت منحل شود  به پایان خود می­رسد. بنابراین طول عمر سرمایه گذاری مشترک شرکتی به این عامل بستگی خواهد داشت.

مؤسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در زمینه انعقاد قراردادهای جوینت ونچر در ایران به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی می پردازد. از جمله این خدمات میتوان به مشاوره در زمینه مذاکره و انعقاد قراردادهای جوینت ونچر، تنظیم قرارداد جوینت ونچر، خدمات مشاوره پیرامون تفسیر قراردادهای جوینت ونچر و داوری در اختلافات احتمالی در این نوع قراردادها اشاره کرد. این موسسه با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی مورد نیاز به منظور تنظیم انواع قرارداد های تجاری از قبیل قراردادهای سرمایه گذاری و مشارکت، خرید و فروش بر اساس مقررات اینکوترمز، قرارداد نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری، قرارداد توزیع، قراردادهای انتقال تکنولوژی، قرارداد لیسانس، قرارداد فرانشیز، قرارداد کلید در دست، قرارداد بیع متقابل، قرارداد تامین سرمایه، قرارداد خدمات مشاوره، قرارداد پیمانکاری، مهندسی، تامین و ساخت، قرارداد حمل و نقل و بیمه در ایران است.

بیشتر بخوانید :

سرمایه گذاری خارجی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *