آموزشی, بلاگ, حقوق کسب و کار

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت-شرکت-دانش-بیان-شاخص

شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان از جمله مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد یک کشور دانست. در سال‌های اخیر توجه بسیار زیادی به تسهیل نحوه ثبت شرکت دانش بنیان در ایران شده است و خوشبختانه راهکارهایی ارائه شده که منجر به افزایش تعداد این شرکت‌ها شده است.

اگرچه قوانین مربوط به ثبت شرکت‌های دانش‌ بنیان چندان پیچیده نیستند، اما جزئیات فراوانی دارند و به همین دلیل، بسیاری از افراد آگاهی چندانی از نحوه انجام این کار ندارند. همین امر منجر به طولانی‌تر شدن روند ثبت شرکت مد نظر شده است.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به این موضوع بپردازیم و به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که شرایط ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ مراحل ثبت شرکت چقدر طول می‌کشد؟‌ آیا ثبت شرکت دانش بنیان هزینه دارد؟ اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان را دارید یا در این زمینه کنجکاو هستید،‌ در ادامه متن با ما همراه باشید.

مطالعه مقالات مرتبط و مفید:

خدمات رایگان به شرکت های دانش بنیان

خدمات حقوقی به شرکت های دانش بنیان

بررسی معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات

قرارداد هم بنیان گذار

مهم‌ترین فاکتورهای تشخیص شرکت دانش بنیان

در آغاز بحث مربوط به نحوه ثبت شرکت دانش بنیان باید به این نکته اشاره کنیم که چه فاکتورهایی شرکت‌های دانش بنیان را از شرکت‌های عادی متفاوت می‌کنند؟ اگرچه بعضی از شرکت‌های دانش بنیان به صورت مستقیم محصولاتی را عرضه می‌کنند، اما به طور کلی می‌توان گفت که شرکت‌های دانش بنیان معمولاً به صورت مستقیم محصولی تولید نمی‌کنند. در این شرکت‌ها کلیه تمرکز بر ارائه تجمیع دانش‌ افراد خبره در یک زمینه خاص و استفاده از این دانش جهت بهبود در بازارهای رقابتی است.

در این شرکت‌ها چیزی به نام پاک کردن صورت مسئله وجود ندارد؛ زیرا کلیه کارکنان تمام فعالیت خود را به کشف روش‌های جدید برای مشکلات پیش رو اختصاص می‌دهند. ایده‌ها در شرکت‌های دانش‌ بنیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

شرکت‌های دانش بنیان پایه اصلی اقتصاد هستند

لزوم ثبت شرکت‌های دانش بنیان جهت دریافت تسهیلات

همان‌ طور که اطلاع دارید، دولت جمهوری اسلامی ایران جهت تشویق افراد به ثبت شرکت‌های دانش بنیان طرح‌های تشویقی مختلفی را پیش‌بینی کرده است. برخورداری از مزایای چنین طرح‌هایی در گرو آشنایی با مراحل ثبت شرکت دانش بنیان به شکل قانونی است.

به طبع، حتی اگر شرکت مد نظر در زمینه کاری خود به موفقیت دست یابد، اما به صورت رسمی ثبت نشده باشد،‌ نمی‌‌تواند از این طرح‌های پشتیبانی و حمایتی بهره ببرد؛ بنابراین، اولین قدم برای افرادی که قصد ایجاد یک شرکت دانش‌ بنیان را دارند، آشنایی با چگونگی ثبت شرکت های دانش بنیان است. شناخت نحوه ثبت شرکت دانش بنیان می‌‌تواند روند مربوطه را تسهیل کند.

شرکت‌های دانش بنیان باید به صورت رسمی ثبت شوند

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش بیان مد نظر

یکی از مهم‌ترین مواردی که متأسفانه بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت‌های دانش بنیان به آن توجه نمی‌کنند،‌ ارائه مدارک مربوطه به شکل صحیح و قانونی است. به طور کلی، مهم‌ترین مدارکی که برای ثبت شرکت مد نظر باید تهیه کرد، عبارت‌اند از:

  • باید یک رزومه کامل و صحیح از روند پیدایش شرکت،‌ فعالیت‌هایی که در گذشته انجام شده است و هدف‌های بعدی شرکت ارائه شود.
  • آخرین اظهارنامه‌ای که توسط شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شده است، باید در میان مدارک مورد نظر باشد.
  • کلیه مدارک مربوط به حقوق و دستمزد افراد شاغل در شرکت دانش بنیان مورد نظر باید ارائه شود.
  • کلیه مدارک مربوط به لیست بیمه افراد شاغل باید ارائه شود.

مراحل ثبت شرکت

اولین گام در زمینه نحوه ثبت شرکت دانش بنیان، ثبت کردن واحد مربوطه به عنوان یک واحد خصوصی (private company) یا تعاونی (cooperative) است. طبق این قانون، لازم است که شرکت دانش بنیان مد نظر توسط بخش مربوط به ثبت شرکت‌های سازمان اسناد و املاک کشور از نظر قانونی ثبت شود. باید به این نکته اشاره کنیم که زمینه عملکرد شرکت هیچ ‌گونه تأثیری در نحوه ثبت ندارد.

در گام بعدی، اعضای بنیان‌گذار شرکت‌ دانش‌ بنیان باید به وب‌سایت مخصوص ثبت شرکت مراجعه کرده و کلیه مدارک مورد نظر وب‌سایت را به صورت کامل صحیح و بدون هیچ‌ گونه کم و کاستی آپلود کنند. در این مرحله، کلیه مدارک توسط کارشناسان مربوطه بررسی می‌شود تا از صحت و سقم آن‌ها اطمینان حاصل شود.

اگر کلیه مراحل قبلی با موفقیت پیش رود، شرکت به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت می‌شود و می‌تواند از تسهیلات مخصوص به خود که در بودجه سالانه کشور به آن‌ها اشاره شده است،‌ بهره ببرد. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری وظیفه ارائه این تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارد.

در صورت عدم آگاهی ممکن است مراحل ثبت شرکت زمان‌بر باشد

اهمیت استفاده از مشاوره حقوقی در ثبت شرکت دانش‌ بنیان

همان‌ طور که مشاهده کردید، مراحل ثبت شرکت به روش قانونی پیچیده نیست،. اما باید در هنگام انجام آن جزئیات بسیار زیادی را در نظر گرفت. بسیاری از متقاضیان با نحوه ثبت شرکت دانش بنیان آشنایی ندارند و در نهایت نیز نمی‌توانند به هدف خود برسند. چنین امری موجب از دست رفتن فرصت مناسب برای وارد شدن به بازار می‌شود. به‌علاوه می‌تواند تأثیرات جبران‌ناپذیری در زمینه عدم بازگشت سرمایه به همراه داشته باشد.

بهترین روش برای رهایی از مشکلات حقوقی در این زمینه، استفاده از خدمات مشاوران حقوقی است. این افراد با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به مراحل ثبت شرکت دانش بنیان، برگ برنده شما در این خصوص هستند. در این راستا، موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز با داشتن کادر مجرب و تسلط کامل بر تمامی قوانین و مراحل، می‌تواند شما را در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برساند.

مشاوران حقوقی، روند ثبت شرکت را به بهترین شکل پیگیری خواهند کرد

سخن پایانی

برای تشویق افراد نوآور و متخصص به تأسیس شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلات مخصوصی در نظر گرفته می‌شود. چراکه شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد اهمیت ویژه‌ای دارند. لازمه استفاده از این تسهیلات، ثبت قانونی شرکت است. امروزه بسیاری از افراد در زمینه تاسیس شرکت دانش بنیان آگاهی کاملی ندارد. این مورد منجر به زمان‌بر شدن مراحل ثبت یا در مواقعی عدم ثبت شرکت می‌شود. بهترین روش برای طی کردن کلیه مراحل مربوط به نحوه ثبت شرکت دانش بنیان، استفاده از مشاوران حقوقی است.


موسسه حقوقی بیان امروز از ابتدا تا به امروز همواره پشتیبان شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بوده است. ما در این راه با سال‌ها تجربه موفق و دانش به‌روز در کنار شما خواهیم بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید برای درخواست مشاوره، تنظیم قرارداد و اخذ وکیل کلیک کنید.

شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با مشاوران خبره ما در گفتینو و واتساپ پیام ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *