بلاگ, حقوق کسب و کار

چگونگی تأمین سرمایه و سرمایه گذاری استارتاپ

سرمایه‌گذاری استارتاپ

امروزه بحث استارتاپ یکی از مباحث بسیار جالب و هیجان‌انگیز در حوزه کسب‌وکار به شمار می‌آید؛ چراکه در آن یک ایده بسیار خلاقانه مطرح شده و به‌وسیله یک تیم غالباً جوان و باانگیزه اجرا می‌شود. البته راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوظهور با چالش‌های زیادی هم همراه بوده که یکی از آنها سرمایه گذاری استارتاپ است. اغلب کسانی که ایده‌های استارتاپی دارند بودجه کافی برای شروع را در اختیار نداشته و باید با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره بشوند. چگونگی این کار را در این مقاله خواهید خواند.

چنانچه به عنوان یک سرمایه‌گذار به دنبال سرمایه گذاری در استارتاپ هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سرمایه گذاری در استارتاپ ها را بخوانید.

بیشتر بخوانید: هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب فضای اشتراکی کار

مدیریت جلسه ارائه برای سرمایه گذاری 

اولین و مهم‌ترین قسمت جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها این است که با سرمایه‌گذار جلسه‌ای ترتیب دهید و ایده و مدل کسب‌وکار خود را برای او شرح دهید. نخستین موردی که در این جلسه باید ارائه کنید یک معرفی آسانسوری است. ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران اغلب بیزینس من‌هایی با مشغله‌های زیاد هستند شاید نتوانند برای متقاعد شدن جهت تأمین سرمایه استارتاپ وقت زیادی صرف کنند. ارائه آسانسوری یعنی که شما در عرض یک دقیقه یا حتی کمتر خود را معرفی کرده و اساسی‌ترین ایده‌ها و اهداف کارتان را بیان کنید.

این ارائه می‌تواند به منزله کلید شما برای واردشدن به فاز جدید مذاکره بابت جذب سرمایه باشد. اگر در ارائه آسانسوری موفق بودید می‌توانید در قسمت دوم جلسه به‌صورت مفصل‌تر درمورد ایده خود صحبت کنید. معمولاً هیجان‌انگیز بودن و نوآورانه بودن ایده امتیاز خوبی بابت جذب همکار در استارتاپ به شمار می‌آید؛ اما برای سرمایه‌گذار چندان راهگشا نیست.

پس بعد از توضیح ایده به سراغ توضیح مدل کسب‌وکارتان بروید. مدل کسب‌وکار یک برنامه جامع تشکیل شده از ۹ بخش است که در آن صفر تا صد پروسه درآمدزایی شرح داده شده است. شما باید برای جذب سرمایه استارتاپ همه گام‌هایتان برای تولید محصول یا ارائه خدمات، نحوه ارتباط با مشتری، نحوه درآمدزایی، میزان منابع موردنیاز و شرکای کلیدی را توضیح دهید.

معمولاً همه سرمایه‌گذارانی که از ریسک گریزان هستند با ارزشیابی مدل کسب‌وکار، تصمیم نهایی خود بابت سرمایه‌گذاری یا رد ایده را می‌گیرند. برای اینکه شما بتوانید مدل کسب‌وکار خود را به‌خوبی بنویسید و در ارائه کردن آن موفق عمل کنید بهتر است با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در امور استارتاپ مشورت کنید.

جهت مطالعه در مورد وستینگ و تخصیص سهام در استارتاپ‌ها مقاله تخصیص سهام در استارتاپ ها را مطالعه کنید.

جذب سرمایه در استارتاپ

  • برای سرمایه‌گذار قرارداد بنویسید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید احتمال سرمایه گذاری استارتاپ را افزایش دهید این است که برای سرمایه‌گذار خود یک قرارداد معتبر تنظیم کنید. این کار از چندین جهت می‌تواند به سود شما تمام شود. اول این که شما به این فرد نشان می‌دهید که با چارچوب‌های حقوقی و قانونی آشنا هستید و اطلاعات کافی درمورد حق‌وحقوق دو طرف دارید. این مسئله سبب اطمینان خاطر و جلب اعتماد وی خواهد شد. از طرف دیگر با تعیین قرارداد شما همه انتظارات خود را از طرف مقابل شفاف‌سازی می‌کنید.

همین مورد برای سرمایه‌گذار در قبال شما نیز صادق است و او می‌داند که در طول مدت سرمایه‌گذاری چه مزایای به دست خواهد آورد. جالب است بدانید که بسیاری از کسب‌وکارهای نوظهور و تازه‌کار اصلاً به این مسئله توجه نمی‌کنند و شانس سرمایه گذاری استارتاپ را به‌شدت کاهش می‌دهند. از دیگر مزایای نوشتن قرارداد برای سرمایه‌گذاری می‌توانیم به تعیین چارچوب‌هایی اشاره کنیم که هرگز زیر پا گذاشته نخواهند شد. شما باید بدانید که تعیین قرارداد برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ نیز باید تحت‌نظر وکیل و مشاور حقوقی انجام شود.

  • سرمایه‌گذارهای شخصی را در اولویت بگذارید.

شاید بسیاری از استارتاپ‌های بی‌تجربه برای اولین اقدام جهت جذب سرمایه به سراغ بانک‌ها و منابع دولتی بروند. این کار در ظاهر بسیار ساده است و معمولاً با چالش‌های کمی همراه است و تیم می‌تواند به‌سرعت به سرمایه موردنیاز خود دست پیدا کند. اما مسئله اساسی دراین‌خصوص آن است که بانک برای بازپرداخت وام‌های خود شرایط سخت و سنگینی را در نظر می‌گیرد. این همان مسئله‌ای است که کسب‌وکارها را در مرحله سرمایه گذاری استارتاپ و بازپرداخت دچار مشکل می‌کند.

استارتاپ‌ها در زمینه رونق کاری و رسیدن به درآمدزایی مسیر طولانی را باید طی کنند و در ماه‌های نخست شاید نتوانند مبلغ سنگین وام را پرداخت کنند. در این صورت نه‌تنها حمایت بانک را ازدست‌داده و سرمایه‌شان نیز از بین می‌رود؛ بلکه دچار بحران خواهند شد و حتی ممکن است پروژه‌شان با شکست مواجه شود. برای اینکه چنین حالتی رخ ندهد و تیم استارتاپی بتواند در فضای آزادتری نسبت به پرداخت تعهدات مالی اقدام کند بهتر است به سراغ سرمایه‌گذارهای شخصی بروید.

معمولاً سرمایه‌گذارهای شخصی روی دریافت سود کمی صبورتر هستند و با تیم استارتاپی همراهی بیشتری می‌کنند. همچنین شما می‌توانید طبق قرارداد خود، مبالغ بازپرداخت را به‌صورتی زمان‌بندی کنید که در جهت رشد کسب‌وکار باشد. همه این موارد شانس ادامه‌دار شدن مسیر استارتاپتان را هموارتر خواهد کرد. البته ازآنجایی‌که دریافت سرمایه از بانک تا حدودی قانونمندتر است، برای حفظ حقوق خود و طرف مقابل حتماً قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ را در حضور وکیل معتمد و متخصص امور کاری تنظیم کنید.

  • از شتاب‌دهنده‌ها کمک بگیرید.

شتاب‌دهنده‌ها یکی از کسب‌وکارهای حوزه استارتاپ هستند که امکانات و تخصص کافی برای رشد دادن تیم‌های جوان و بی‌تجربه را در اختیار دارند. معمولاً هر شتاب‌دهنده از تعدادی مدیر کسب‌وکار، مشاور حقوقی و متخصصان حوزه‌های بازاریابی دیجیتال تشکیل شده است. شما به‌عنوان یک استارتاپ می‌توانید برای سرمایه‌گذاری به سراغ یکی از این شتاب‌دهنده بروید و از آنها بخواهید که در مسیر سرمایه گذاری استارتاپ به شما کمک کنند.

ازآنجایی‌که این شتاب‌دهنده‌ها با تعداد زیادی سرمایه‌گذار در ارتباط هستند می‌توانند به‌خوبی شما را در این مسیر یاری کنند. جالب است بدانید که شتاب‌دهنده به روش دیگری نیز می‌توانند از شما حمایت کنند و آن این است که هر چه برای توسعه و رشد کارتان نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار بدهند. بعد از آنکه کار شما وارد مرحله سوددهی شد طبق قراردادی که با شما بسته‌اند درصد مشخصی از سود و سهام استارتاپتان را دریافت می‌کنند.

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما تعدادی از روش‌های اصولی و موفقیت‌آمیز که می‌توانید به‌وسیله آن سرمایه گذاری استارتاپ را انجام دهید شرح دادیم. شما ابتدا باید روش مدیریت جلسه معرفی را بیاموزید و در آن ارائه آسانسوری و شرح مدل کسب‌وکار را اجرا کنید. همچنین اگر قرارداد معتبری تنظیم کنید شانستان برای جذب سرمایه بیشتر خواهد شد. پیشنهاد ما این است که به‌جای بانک در صدد جذب سرمایه‌گذار شخصی باشید. در کنار همه این موارد، مراجعه به شتاب‌دهنده نیز بسیار توصیه می‌شود.

جهت اطلاع از مباحث حقوقی حوزه استارتاپ به مقاله وکیل استارتاپ ها و خدمات حقوقی مراجعه کنید.


موسسه وکلای بین‌الملی بیان امروز با تجربه درخشان در حوزه تجارت و کسب و کار، آماده ارائه خدمات حقوقی به شما است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید، یا با ما در واتساپ در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *