بلاگ, قرارداد

قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی وبسایت

قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی وبسایت-بیان امروز

با توجه به محدودیت های اعمال شده در خصوص فضای مجازی و تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین از جمله خرد و فروش کالا و خدمات ، کسب و کار های کوچک و بزرگ از شبکه های اجتماعی به سمت وبسایت ها و وب اپلیکیشن ها کوچ کرده اند.

کسب و کار ها برای ساخت ، توسعه و پشتیبانی وبسایت و نرم افزار های خود، نیازمند همکاری با توسعه دهندگان می باشند و این همکاری نیازمند عقد قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی وبسایت می باشد. توجه به نکات قانونی و در نظر گرفتن ابعاد مختلف در قرارداد توسعه نرم افزار موجب ایجاد رابطه ای صحیح و اصولی میان کارفرما و توسعه دهنده قرارداد شده و از ایجاد مشکلات احتمالی در آینده میان آنان تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

این نوع قرارداد یکسری نکات و ماده های مشترک با باقی قرارداد های کار دارد و علاوه بر این نکات مشترک ، یکسری نکات خاص خودش را هم شامل می شود.

به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار ویا طراح وبسایت ، چرا به قرارداد برنامه نویسی نیاز داریم؟

به عنوان طراح وبسایت و یا توسعه دهنده اپلیکیشن ، این قرارداد بسیار اهمیت دارد. علت های زیادی دارد که به توصیه می شود طبق قرارداد یک پروژه را پیش ببریم. علت اول اینکه با بستن این قرارداد ، شما طبق یک زمانبندی مشخص پروژه را پیش میبرید و کارفرما موظف است طبق کار شما بر اساس زمانبندی به تعهدات خودش عمل کند. مورد دوم که جز موارد  مهم قرارداد توسعه نرم افزار است این می باشد که ارزش کار شما حفظ می شود و در آینده به مشکل واختلاف بر نمیخورید. و مورد آخر این است که هم شما به عنوان توسعه دهنده و هم کارفرما اطمینان پیدا میکنند شرایط پروژه به خوبی انجام میشوند.

جزئیات قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی وبسایت

قرارداد استخدام برنامه نویس یا توسعه دهنده شامل یکسری جزئیات می باشد:

  • شرح کامل پروژه: در شرح پروژه باید تمامی جزئیات نرم افزار و وبسایت مانند قابلیت ها و فیچر ها، رابط کاربری ، محدودیت های پروژه و هر چیزی که مربوط به پروژه است ذکر شود.
  • شرایط و نحوه پرداخت: در این بخش باید شامل جزئیاتی در مورد مبلغ پروژه، زمان پرداخت، نحوه پرداخت و هر چیز دیگری که مرتبط با پرداخت ها می باشد، ذکر شود.
  • مشخصات فنی: در این بخش از قرارداد طراحی سایت و اپلیکیشن باید توضیحات کامل در مورد تکنولوژی ، پلتفرم و برای نرم افزار معماری برنامه ذکر شود.
  • زمانبندی : این بخش از قرارداد برنامه نویسی شامل تاریخ شروع و پایان و همچنین تاریخ تحویل قسمت های مختلف پروژه می باشد.
  • گزارش دهی: در این قرارداد باید زمانبندی گزارش دهی توسعه دهنده مشخص شود که ممکن است ماهیانه ، هفتگی و یا ۱۴ روزه باشد . البته این بخش از قرارداد لزوما در تمامی پروژه ها استفاده نمی شود و بستگی به نوع و سختی پروژه دارد.
  • مسئولیت و تعهدات طرفین: این بخش شامل توضیحاتی در مور مسئولیت ها و تعهدات هر طرف قرارداد برنامه نویسی می باشد. ، به عنوان مثال ، توسعه دهنده باید تعهد داشته باشد که پروژه را در زمان مقرر و با کیفیت مناسب تحویل دهد و کارفرما همچنین باید تعهد داشته باشد که پرداخت هزینه ها به موقع باشد.
  • شرایط قرارداد: این بخش باید شامل شرایط کلی قرارداد ، نحوه رفع اختلاف، نحوه فسخ قرارداد توسعه نرم افزار و جریمه بابت دیرکرد تحویل باشد.

 

قرارداد توسعه نرم افزار و وبسایت به چه دلایلی فسخ می شود؟

  1. عدم تحویل پروژه در زمان مقرر : اگر برنامه‌نویس یا توسعه دهنده نتواند پروژه را در زمان تعیین شده به کارفرما تحویل دهد، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

 

  1. کیفیت پایین کار: اگر خروجی کار برنامه‌نویس به گونه‌ای است که کیفیت پایینی دارد و مشکلات فنی در آن وجود دارد، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

 

  1. عدم انطباق با نیازهای مشتری: اگر برنامه‌نویس نتواند به نیازهای کارفرما پاسخ دهد و نتواند انطباق کند، کارفرما ممکن است قرارداد را فسخ کند.

 

  1. نقض شرایط قرارداد: اگر برنامه‌نویس شرایط قرارداد را نقض کند، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

 

  1. مشکلات مالی: اگر برنامه‌نویس مشکلات مالی داشته باشد و نتواند به تعهدات خود عمل کند، کارفرما ممکن است قرارداد را فسخ کند.

 

  1. عدم توافق در مذاکرات: اگر بین مشتری و برنامه‌نویس در مذاکرات اختلافاتی پیش آید و نتوانند به توافق برسند، مشتری ممکن است قرارداد را فسخ کند.

جمعبندی

تنظیم قرارداد در هر نوع همکاری و پروژه ای، اولین و اساسی ترین قدم برای شروع همکاریست.تنظیم قرارداد باعث بوجود آمدن نظم، قانونمندی و پیش برد همکاری در زمان معین می باشد و از اختلافات احتمالی بین طرفین جلوگیری میکند. امروزه با توجه به فضای آنلاین اکثریت کسب و کار ها پیشرفت تکنولوژی و همچنین ورود تکنولوژی به کار های روزمره ی مردم ، نیاز به وبسایت و نرم افزار ها بیشتر شده است. به همین علت هر دارنده ی کسب و کاری برای گسترش ، رونق و بروز بودن کسب و کارش از این تکنولوژی ها باید استفاده کند به همین علت شاید کسانی که اطلاعاتی در زمینه ی فنی نرم افزار و وبسایت ندارند باید با عقد قرارداد توسعه نرم افزار و طراحی وبسایت ، پروژشان را با اطمینان جلو ببرند. برای مشاهده و دانلود نمونه قرارداد توسعه نرم افزار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

قرارداد پشتیبانی و توسعه نرم افزار

 

مطالب مرتبط:

مقایسه قرارداد کار سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۲

بیمه در قرارداد کار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *