قرارداد

همه چیز در مورد قراردادهای کاری

همه چیز در مورد قراردادهای کاری
قراردادهای کاری از نظر زمان و شیوه استخدام متفاوت هستند. زین سبب هنگام انعقاد قرارداد کار، باید اطلاعاتی حیاتی در مورد نوع و مدت کار داشته باشید. در واقع باید در نظر داشت قرارداد کار، قراردادی است شفاهی یا کتبی که بین کارفرما و کارکنان منعقد می‌شود. طبعاً انعقاد قرارداد به صورت کتبی، سندیت بیشتری دارد. وجود این قرارداد به تعهد طرفین برای اجرای وظایف و مسئولیت‌ها کمک می‌کند و درواقع طرفین را ملزم به رعایت حقوق طرف مقابل می‌کند. همچنین باید توجه کرد وقتی برای انجام کاری قراردادی منعقد نشود، ریسک بروز اختلافات در مورد شیوه انجام کار و میزان دریافت حقوق افزایش پیدا می‌کند.

نکته: قرارداد کار و اداره کار ذاتاً یکسان هستند.

برای مشاهده و دانلود نمونه قرارداد های کاری به صفحه بانک نمونه قرارداد موسسه حقوقی بیان امروز مراجعه نمایید.

ویژگی‌های قرارداد:

قرارداد کار نوعی عقد غیر تشریفاتی یا رضائی محسوب می‌شود، جز در مورد پیمان‌های کار جمعی. قراردادهای کاری بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شوند و کارفرما ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد، اما کارگر یا مستخدم حتما باید یک شخص حقیقی باشد که در قبال انجام کاری مشخص، حقوقی معین دریافت می‌کند. این حقوق یا دستمزد ممکن است به صورت‌ ساعتی یا روزانه یا هفتگی یا ماهانه محاسبه شود. به عبارت دیگر، موضوع قرارداد کار، پروژه‎ای می‌باشد که باید توسط نیروی کار اجرایی شود و به ازای انجام آن دستمزد بگیرد. زین سبب موضوع قراردادهای کار باید به نحوی کامل مشخص و معین باشد و هیچگونه ابهامی در مورد موضوع آنها در قرارداد   وجود نداشته باشد. فی‌الواقع قراردادهای کاری مشخص می‌کنند که افراد برای انجام چه کاری و استفاده از کدام مهارتشان به استخدام درآمده‌اند.

همچنین باید در نظر داشت که قراردادهای کاری آمره هستند. این مسئله بدین معناست که نمی‌توان مزایی کمتر از سطح قانونی در این قراردادها در نظر گرفت. قوانین کار در واقع از طرف دولت‌ها تنظیم گشته‌اند تا از حقوق کارگران در شرایط نابرابر چانه‌زنی با کارفرما حمایت نمایند. این قوانین به ویژه در هنگام بروز اختلافات بین طرفین، نقشی اساسی دارند.

 

قرارداد کار دائمی:

در قراردادهای دائمی، تاریخی مشخص برای اتمام همکاری در قرارداد ذکر نمی‌شود. معمول است که این قراردادها توسط شرکت‌های دولتی برای عقد قرارداد با کارمندان استفاده شوند. در واقع این قرارداد به گونه‌ای است که حتی اگر در مفاد آن عنوان دائم ذکر نشود، باز هم طبق قانون یک قرارداد دائمی محسوب می‌شود. البته این مسئله را نیز نباید از نظر دور داشت که ماهیت کار تاثیر قابل توجهی روی انعقاد قرارداد کار بدین نحو دارد و کارگاه‌هایی که مشغول به فعالیت مستمر هستند از این قرارداد استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این شیوۀ انعقاد قرارداد کار، عدم امکان فسخ یک‌طرفه است. بدین ترتیب اگر یکی از طرفین قصد فسخ قرارداد را داشته باشد، باید رضایت طرف دیگر نیز جلب شود.

قرارداد کار موقت:

برخی قراردادهای کار دارای مدت زمان خاصی هستند. این قراردادها، قراردادهای کار موقت می‌باشند و از این قراردادها به طور معمول برای استخدام افراد به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شود و تاریخ آغاز و پایان معینی دارند و تمدید آن به بستگی به توافق طرفین دارد. همچنین، یکی از شروطی که در این قبیل قراردادها موجود است، این است که حتما قرارداد موقت به صورت کتبی باشد. چرا که ممکن است کارگر بعد از اتمام تاریخ توافق شده در قرارداد شفاهی، همچنان به کار خود ادامه دهد. در این صورت از نظر دریافت حقوق و دستمزد اضافه خود به مشکل خواهد خورد.

 

پیشنهاد می کنیم از صفحه قرارداد های رایگان موسسه حقوقی بیان امروز هم دیدن فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *