آموزشی, بلاگ, حقوق کسب و کار

بررسی قرارداد کار و شروط اساسی آن

بررسی قرارداد کار -شاخص

قرارداد کار ازجمله مواردی به‌شمار می‌آید که ازلحاظ حقوقی دارای اهمیت بسیاری زیادی است و موجب تعیین و مشخص شدن رابطه بین کارفرما و کارگر خواهد شد. به همین جهت، کارفرمایان باید بررسی قرارداد کار را مدنظر قرار دهند.

استفاده از یک قرارداد کار مناسب نه‌تنها کارگر را با وظایف و همچنین نحوه انجام و ارائه خدمات آشنا خواهد کرد، بلکه می‌تواند عاملی برای کاهش مباحث حقوقی مختلف بین کارگر و کارفرما باشد. در متن شروط اساسی در قراردادهای کار شرکت‌های دانش‌بنیان قصد داریم به‌صورت تخصصی در این زمینه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات مفید و مرتبط:

خاتمه قرارداد کار بر اساس حقوق ایران

پایه حقوق وزارت کار ۱۴۰۱

انواع قرارداد کار و پرداخت حقوق و دستمزد

شناخت کلی و بررسی قرارداد کار

پیش از هر چیز بهتر است به این موضوع بپردازیم که قرارداد کار چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت به‌طورکلی هر نوع قراردادی دارای دو سوی مختلف است. در قراردادهای کاری، یک سوی قرارداد کارفرما و در طرف دیگر کارگر یا کارمند مربوطه قرار دارد. بر اساس ماده دو قانون کار، کارمند موظف است وظیفه محوله توسط کارفرما را به نحو احسن انجام دهد؛ در همین حال کارفرما نیز موظف خواهد بود تا به‌ازای انجام این وظایف مبلغ معینی را به کارمند یا کارگر پرداخت کند.

این مبلغ مدنظر می‌تواند به‌صورت هفتگی، ماهانه، سالانه و … پرداخت شود. طرفی که در مقابل کارفرما قرار می‌گیرد لزوماً نیاز نیست یک شخص حقیقی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت قرارداد کاری یک قرارداد معین حقوقی است؛ به آن معنی که کلیه بندهای آن در قانون تعریف شده است و نباید برخلاف موارد ذکرشده در قانون ایجاد شود. در ادامه متن بررسی قرارداد کار، به آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازیم.

آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان

چون در این بخش قرار است در مورد شروط اساسی در قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت کنیم، بهتر است به طور مختصر با این شرکت‌ها آشنایی داشته باشید. شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، در جهت افزایش علم و ثروت، گسترش اقتصاد عملی، به سرانجام رساندن هدف‌های علمی و اقتصادی یا ایجاد یک روند تجاری صحیح با استفاده از علم تشکیل خواهند شد. قراردادهایی که در این شرکت‌ها به ثبت می‌رسند، تفاوت چندانی با قراردادهای عادی شرکت‌های تجاری نخواهند داشت.

بررسی قرارداد کار از بعد زمان

زمان یکی از اصلی‌ترین مباحث درزمینه تنظیم قراردادهای کار است. به‌طورکلی قراردادها را می‌توان بر اساس زمان به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

  • موقت
  • دائم و پیوسته
  • مشخص

هر یک از این موارد مختص یک دوره زمانی معین هستند. قرارداد موقت پس از خاتمه زمان قرارداد به پایان می‌رسد. قراردادهای دائم مدت‌زمان خاصی جهت اختتام ندارند و در قراردادهای مدت‌زمان مشخص، تعهد پرداخت مزد مربوط، بعد از اتمام تاریخ قرارداد به پایان خواهد رسید.

قرارداد کار را می‌توان بر اساس زمان قرارداد دسته‌بندی کرد

لزوم تهیه قرارداد

بررسی قرارداد کار را می‌توان مهم‌ترین موضوع رسمی بین کارفرما و کارگر دانست. قراردادهای رسمی موجب خواهند شد تا کارگر با اعتماد از اینکه حق‌وحقوق وی ضایع نخواهد شد، بهترین عملکرد ممکن را از خود به‌جای بگذارد. در طرف دیگر، کارفرما نیز می‌تواند از بابت دریافت بهترین خدمات ممکن خیال راحتی داشته باشد.

این امر باعث خواهد شد تا در صورت وجود کوچک‌ترین کم‌کاری یا عدم تعهد به بندهای قرارداد، طرف شاکی بتواند نسبت به دریافت حق خود و مجازات فرد خاطی اقدام کند. به‌طورکلی نمی‌توان از اهمیت قرارداد کار به‌خصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان که بیشتر درزمینه‌های تجاری فعالیت می‌کنند، چشم‌پوشی کرد.

بررسی بهترین روش تهیه قرارداد کار

در ادامه بحث بررسی قرارداد کار باید به این نکته اشاره کنیم که قرارداد، به‌خصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان، جزو مهم‌ترین سندهای حقوقی به‌شمار می‌آید. مشاهده چندین نمونه از قرارداد کار رایگان می‌تواند به شما درزمینه آشنایی کلی با مباحث مطرح‌شده در این نوع قراردادها کمک کند.

اگرچه امکان تهیه قرارداد به‌صورت شخصی وجود دارد؛ اما باتوجه‌به پیچیدگی‌های اداری این موضوع‌، باید حتماً توسط یک مؤسسه حقوقی معتبر و مجرب موردبررسی قرار گیرد؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است به‌طورکلی صلاحیت متن قرارداد را زیر سؤال ببرد.

یک مؤسسه حقوقی، بهترین روش برای تهیه قرارداد کار است

مهم‌ترین نکات مربوط به تهیه قرارداد

همانند بسیاری از مباحث حقوقی، درزمینه قرارداد کار نیز آگاهی بسیار کمی در میان عموم مردم وجود دارد؛ برای مثال بسیاری از کارفرمایان و کارگران فکر می‌کنند تنها ذکر کردن مفاد یک قرارداد به شکل شفاهی می‌تواند موجب اعتبار حقوقی آن شود، درحالی‌که این تعبیر به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

قرارداد بین کارگر و کارفرما باید به‌صورت کاملاً کتبی تهیه شود. تفاوتی ندارد که مدت‌زمان قرارداد به چه میزان است، درهرصورت باید جهت اعتباربخشی به مفاد قرارداد، آن را به‌صورت کتبی درآورد. در مفاد قرارداد باید حتی جزئی‌ترین نکات مربوط به رابطه بین کارمند و کارفرما، بدون کوچک‌ترین نقصی بیان شود تا از وقوع تداخل‌های آتی جلوگیری شود. برای تهیه نمونه قرارداد کار می‌توانید به یک مؤسسه حقوقی مراجعه کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که کارگران و کارمندان باید به آن توجه کنند، عدم امضای قراردادهای موسوم به سفید امضا است. در این قراردادها، پس از دریافت امضا از کارگر، کارفرما نسبت به تکمیل قرارداد اقدام خواهد کرد. به‌طبع با وجود امضای کارگر، امکان دریافت حقوق وی در صورت شکایت از کارفرما به‌شدت پیچیده‌تر خواهد شد.

تمامی مفاد قرارداد باید کاملاً شفاف باشند

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را به‌صورت کامل با موارد مربوط به بررسی قرارداد کار آشنا کنیم. همان‌طور که گفته شد، قرارداد کار نقش بسیار مهمی را بین کارمند و کارفرما ایجاد می‌کند. تمامی نکات قانونی و حقوقی باید در هنگام تبیین یک قرارداد کار جدی گرفته شوند تا بتوان قرارداد کار را معتبر دانست.

تنظیم صحیح قرارداد کار ازجمله مواردی است که بسیاری از کسب‌وکارهای نوین در انجام آن به مشکل بر می‌خورند. بهترین روش در این زمینه، استفاده از خدمات مؤسسات حقوقی بیان امروز است. بیان امروز با استفاده از مشاوران و وکلای مجرب توانسته بستری مناسب را برای ارائه خدمات حقوقی موردنیاز شما فراهم کند.


موسسه وکلای بین‌المللی بیان امروز با بهره‌گیری از باتجربه‌ترین وکلای سطح کشور، بهترین مشاوران حقوقی و کارشناسان متخصص همواره در کنار شماست. ما در بیان امروز  با تجربه موفق سال‌ها فعالیت در حوزه حقوق کسب و کار، حقوق تجارت، تجارت بین‌الملل، استارتاپ، حقوق شرکت‌ها و… همراه کسب و کار شما هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

همچنین جهت اخذ وکیل، تنظیم و بررسی قرارداد و اخذ نوبت مشاوره کلیک کنید.

بیان امروز در گفتینو و واتساپ آماده ارائه مشاوره رایگان به شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *