بلاگ, حقوق تجارت, حقوق کسب و کار

قوانین بکارگیری نیروی کار خارجی

قوانین بکارگیری نیروی کارخارجی

قوانین به کارگیری نیروی کار خارجی

 

 طبق قانون کار ایران و قوانین به کارگیری نیروی کارخارجی ، تبعه بیگانه صرفا در صورتی که با ویزا و داشتن حق کار به کشور وارد شده باشد و پروانه کار کسب کرده باشد می توانند در ایران به عنوان نیروی کار، بکارگرفته شوند. مرجع صدور پروانه کار، وزارت رفاه و امور اجتماعی ایران است. طبق قانون کار ایران، پروانه کار حداکثر به مدت یکسال قابل صدور، تمدید و تجدید است. علاوه بر این در این قانون برای کارفرمایانی که با تبعه بیگانه فاقد پروانه کار یا دارای پروانه کار منقضی شده، قرارداد کار منعقد کرده باشند جریمه و مجازات در نظر گرفته شده است.

نکته ای که در عمل مطرح است و در قانون ایران صریحا مشخص نشده است، نوع و ماهیت رابطه ای است که تبعه بیگانه با کارفرمایان دارند می باشد، اما با توجه به تعریف قراداد کار در قانون، به نظر میرسد در صورت ارایه خدمت از سوی بیگانه به کارفرما و متقابلا دریافت عوض آن از سوی بیگانه، از نظر قانون رابطه کارگری صادق است حال به هر عنوانی باشد اعم از مشاوره، نظارت و بازرسی، امور فنی و یا سایر خدمات دیگر در نتیجه پیشنهاد می شود برای اجتناب از ریسک مواجه با مقررات انضباطی ایران اقدام به اخذ پروانه کار کنند. گزینه دیگری که پیشنهاد می شود، اخذ ویزای تجاری ایران در موارد مقتضی است که در ابتدای امر منوط به دریافت دعوتنامه از شریک تجاری تبعه بیگانه در ایران است. در نتیجه در مواردی که علی رغم قانون ایران، تبعه بیگانه و بنگاه اقتصادی داخل ایران، تمایلی به اطلاق رابطه کارگری ندارند، با اینهمه برای پیش گیری از ریسکهای بعدی در ایران، پایبندی به قوانین به کارگیری نیروی کارخارجی ،مانند اخذ پروانه کار یا ویزای تجاری از همان ابتدا توصیه می شود.

الف: اخذ ویزای ورود با حق کار وپروانه کار

اخذ ویزای با حق کار و پروانه کار مستلزم مراجعه کارفرما به واحد اشتغال اتباع خارجی ادره کل رفاه وتعاون اجتماعی استان به منظور انجام مراحل و ارائه مدارک می باشد. بر طبق ماده ۲ آیین نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران «اتباع خارجی برای ورود مستقیم به مناطق از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، نیاز به تحصیل قبلی روادید نخواهند داشت».  همچنین، طبق تبصره ماده ۷ «درخواست صدور پروانه اقامت جهت اتباع خارجی باید از طریق سازمان مناطق آزاد به عمل آید».

ب: اخذ ویزای تجاری

در خصوص اشخاصی که در یک پروژه یا یک شرکت مستقر در ایران تحت عنوان کارشناس فنی یا حقوقی و… فعالیت می کنند و سالانه به کرات به ایران مراجعه می کنند، این اشخاص طبق قوانین حال حاضر نیازی به اخذ پروانه و همچنین ویزای کار ندارند (مخصوصا که اخذ این موارد زمان بر است). بلکه می توانند ویزایی تحت عنوان ویزای تجاری از طریق شرکت میزبان که در ایران فعالیت می کند اخذ کنند. ویزای تجاری در سال اول برای هر سفر می بایست اخذ شود لیکن پس از گذشت سال اول امکان صدور ویزای تجاری ای که برای سفر های متعدد معتبر است، وجود خواهد داشت. مدت زمان لازم برای صدور ویزای تجاری ۴ روز می باشد.

بیشتر بخوانید:

آزادی اطلاعات و دسترسی ، انتشار اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *