محدوده های کاری

حقوق شرکت ها

حقوق شرکت ها ، حوزه های کاری موسسه حقوقی بیان امروز
  • باتوجه به متفاوت بودن قوانین داخلی کشورها، اقدام نسبت به مسائل مربوط به حقوق شرکت ها، قوانین ثبت شرکت، اداره شرکت و انجام فعالیت های مربوط به آن در کشور خارجی بدون آگاهی کافی از قوانین و مقررات آن کشور خارجی امری دشوار، پر هزینه و زمانبر است و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله : تعیین قالب شرکت متناسب با اهداف تجاری، اخذ مجوز های لازم برای انجام فعالیت های جاری شرکت و امور مالی و مالیاتی آن می‏گردد. قانون تجارت ایران مصوب سال ۱۳۱۱ و نیز اصلاحیه‏ ی آن در سال ۱۳۴۷، ۷ نوع شرکت را به رسمیت شناخته است:
  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

انواع شرکت ها

با این حال دو نوع شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود، بیشترین تاسیس را در ایران دارند. شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه‏ی آن به سهام تقسیم می‏شود و مسئولیت صاحبان سهام محدد به مبلغ اسمی سهام آن‏هاست. هر شرکت سهامی یک شرکت تجاری در نظر گرفته می‏شود، حتی اگر اقدامات آن طبعا تجاری نباشند. شرکتهای سهامی به دو گروه تقسیم می‏شوند: گروه اول شامل شرکتی است که موسسین آن‏ قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‏کنند؛ و به این نوع شرکت، شرکت سهامی عام گفته می‏شود. در گروه دوم اما، تمامی سرمایه در زمان تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین می‏گردد؛ و به آن شرکت سهامی خاص می‏‎گویند. اعضای شرکت سهامی خاص و سهامی عام، به ترتیب نباید کمتر از ۳ و ۵ نفر باشد.

شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده است و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا  قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است. شرکت بامسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می‏گردد.

موسسه حقوقی بیان امروز با ارایه یک بسته کامل که شامل: “ارایه مشاوره در خصوص تعیین قالب شرکت متناسب با اهداف تجاری آن، اخذ مجوز های لازم برای تاسیس و ثبت شرکت خارجی در ایران با ۱۰۰% سرمایه خارجی، تهیه و تنظیم اساسنامه شرکت و قوانین داخلی آن، اخذ مجوز های لازم برای انجام فعالیت ها و امور جاری شرکت، ثبت تغییرات بوجود آمده در ساختار شرکت در مراجع مربوطه، انجام امور مربوط به انحلال و تصفیه ورشکستگی شرکت” می‏باشد، علاوه بر فراهم آوردن موجبات صرفه جویی در وقت و هزینه موکلین خویش، نگرانی های آنان را در خصوص مشکلات قبل و بعد از ثبت و تشکیل شرکت برطرف می سازد و موجبات تسهیل فعالیت موکلین خویش را فراهم می آورد. و سایر خدمات قابل ارائه توسط موسسه حقوقی بیان امروز عبارت است از : بررسی و تعیین نوع شرکت بر اساس مقتضیات تجارت مورد نظر، ثبت و تشکیل شخصیت حقوقی، تهیه اساسنامه، تفاهم نامه سهامداران، آیین نامه معاملات و مقررات داخلی شرکت، ترکیب سهامداران، مقدار سرمایه، اخذ مجوزهای لازمه از مقامات مربوطه، ثبت تغییرات و نحوه اداره و تشکیل مجامع، مسئولیت های مدیران، مدیر عامل و شرکت، حقوق سهامداران، تغییرات در ساختار شرکت، ادغام، ورود به بازار بورس، ورشکستگی و تصفیه.

همچنین در سال ۱۳۷۶ ماده واحده‏ای تصویب شده است که ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‏های خارجی را در چارچوب قوانین، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع و نیز در زمینه‏هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می‏کند، مجاز می‏شمارد. آیین نامه‏ی اجرایی این ماده واحده، این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی نموده است. در آیین‏نامه مشخصا نمایندگی از شعبه متمایز شده است. شعبه شرکت خارجی ،‌ واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیما موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل انجام می دهد. فعالیت شعبه در محل، تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود. در مقابل، نماینده شخص حقیقی یا حقوقی است که تحت نام و با مسئولیت خودش عمل می‏کند.

نوشته های مشابه