بلاگ, مالکیت فکری

خدمات حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری ایران

خدمات حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری از داراییهای فکری/غیرملموس از قبیل اختراعات، علایم تجاری، طرحهای صنعتی و نشانهای جغرافیایی حمایت میکند. نقش ایده های نوین در رشد اقتصادی، توسعه پایدار و پیشرفت فناوری غیر قابل انکار است. یکی از دغدغه های صحیح سرمایه گذاران خارجی حمایت از اموال فکریشان میباشد. به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی مالکیت فکری و امضاکننده چندین معاهده بین المللی در این زمینه، ایران چهارچوب حقوقی پیشرفته ای در خصوص مالکیت فکری دارد.

مؤسسه حقوقی بیان امروز، در این زمینه به ارائه خدمات به اشخاص خارجی و ایرانی حقیقی و حقوقی میپردازد. از جمله این خدمات میتوان به ثبت اختراعات، علایم تجاری، طرحهای صنعتی و نشانهای جغرافیایی اشاره کرد. ثبت حقوق مالکیت فکری از طریق دو روش ملی و بین المللی صورت میگیرد. چنین ثبتهایی مزایای بارزگانی و عملی بسیاری دارند.

در ارتباط با ثبت ملی، قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری ۱۳۸۶ شاکله اصلی حقوق ایران را در این زمینه تشکیل میدهد. آیین نامه اجرایی این قانون، جزئیات بیشتری را در ارتباط با تشریفات مربوطه مقرر میکند. روند ثبت به صورت الکترونیک انجام میشود. به عنوان یک قاعده کلی، تمامی این انواع ثبت از مزیت “اولین ثبت” برخوردار میشوند و حقوق انحصاری به دست می آورند. در نتیجه، اقدام به موقع و اخذ مشاوره از وکلای مجرب این حوزه امری بسیار ضروری به نظر میرسد.

اختراعات و حقوق مالکیت فکری

به موجب ماده ۱۶ قانون فوق الذکر، در صورت پرداخت هزینه های سالانه، ثبت اختراع به مدت ۲۰ سال معتبر خواهد بود. مهمترین مزایای ثبت اختراع عبارت است از به دست آوردن حق انحصاری در ارتباط با کالاهایی که با استفاده از اختراع ثبت شده تولید شده اند و همچنین به دست آوردن حق اقامه دعوی علیه ناقضین.

طرحهای صنعتی

به موجب ماده ۲۱ قانون مزبور، طرح صنعتی میبایست جدید و اصیل باشد. اعتبار این ثبتها ابتدائاً ۵ سال میباشد که برای دو دوره ۵ ساله دیگر نیز قابل تمدید است. به عبارت دیگر، در صورت پرداخت هزینه های مربوطه، طرح صنعتی تا ۱۵ سال قابل حمایت میباشد. در پایان هر دوره، مهلت ارفاقی ۶ ماهه ای در نظر گرفته شده است تا هزینه های ثبت پرداخت شود و ثبت مورد تمدید قرار گیرد.

علایم تجاری

علایم تجاری نشانه های قابل رویتی هستند که به منظور تمیز کالاها و خدمات مؤسسات از یکدیگر به کار میروند. در صورت ثبت، این علایم به مدت ده سال اعتبار خواهند داشت و در صورت پرداخت هزینه های مربوطه برای دوره های متمادی ده ساله دیگر قابل تمدید هستند. به مانند طرحهای صنعتی، یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفته شده است. ۳۰ روز پس از انتشار آگهی علامت جدید، اشخاص ثالث ذینفع میتوانند در صورتی که علامت مورد بحث شباهت گمراه کننده ای به علامت آنها داشته باشد یا سایر شرایط قانونی ثبت را نداشته باشد، نسبت به اعتراض اقدام نمایند. این اعتراض باید به اداره مالکیت صنعتی تقدیم شود. این در حالی است که پس از گذشت این مدت ۳۰ روزه، اعتراضات مزبور میبایست به دادگاه صالح تقدیم شود.

نشانهای جغرافیایی

نشانهای جغرافیایی به موجب قانون حمایت از نشانهای جغرافیایی ۱۳۸۳ و آیین نامه مربوطه قابل ثبت میباشند. در ارتباط با حمایت از نشانهای جغرافیایی هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد.

حمایت از حقوق مالکیت فکری

به منظور ثبت بین المللی حقوق مالکیت فکری، دو راهکار متفاوت برای اختراعات و علایم تجاری وجود دارد.

در ارتباط با اختراعات، از آنجایی که ایران به معاهده همکاری ثبت اختراعات ملحق شده است، متقاضیان ایرانی میتوانند به طور همزمان از طریق یک اظهارنامه بین المللی به موجب این معاهده، در ۱۴۸ کشور اختراع خود را مورد حمایت قرار دهند. متقاضیان میتوانند اظهارنامه خود را به اداره مالکیت صنعتی ارائه نمایند و یا به طور مستقیم به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال کنند. در هر صورت، ثبت بین المللی اختراعات نیازمند رعایت برخی تشریفات خاص میباشد.

در ارتباط با علایم تجاری، از آنجایی که ایران به موافقتنامه مادرید ۱۸۹۱ و پروتکل ۱۹۸۹ آن پیوسته است، میتوان به منظور ثبت بین المللی علامت ایرانیان از آن استفاده نمود. پیش شرط ثبت علامت تجاری تحت نظام مادرید، ثبت اولیه در اداره مالکیت صنعتی در سطح داخلی است. مزیت عمده این نوع ثبت نیز امکان ثبت همزمان در بیش از ۸۵ کشور میباشد.

دانلود pdf – حقوق مالکیت فکری ایران در یک نگاه

بیشتر بخوانید:

حقوق مالکیت معنوی در نظام حقوقی ایران

حقوق مالکیت معنوی

آشنایی با انواع حقوق مالکیت فکری

 

مالکیت معنوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *